شرایط معافیت موقت و دائم پزشکی
سازمان وظیفه عمومی طی اطلاعیه ای اعلام کرد : با اصلاح برخی از مواد قانون خدمت وظیفه عمومی در آبان ماه 1390، بخشی از آیین نامه اجرایی پزشکی نیز تغییر کرده که با وجود اطلاع رسانی های مکرر ، همچنان مشاهده می شود که در اذهان عموم، از آیین نامه معافیت پزشکی به همان شیوه قدیم یاد می شود، در همین راستا در این اطلاعیه به مواردی از معافیت پزشکی که عمومیت بیشتری دارند، پرداخته شده است.
در این اطلاعیه آمده است ؛ مشمولان متقاضی معافیت پزشکی می بایست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی(پلیس +10 ) اقدام کنند و پس از ثبت درخواست آنان در دفاتر مذکور، سایر فرآیند معافیت پزشکی مانند معرفی نامه بیمارستان و ...از طریق پست و پیامک به اطلاع مشمول خواهد رسید.
 
این اطلاعیه در خصوص معافیت از رزم اشاره دارد: مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند، با در نظر گرفتن میزان تحصیلات آنان و به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غیررزمی تشخیص داده شده و معاف از رزم می شوند.
 
مشمولانی که به علت ابتلا به بیماری، موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نمی باشند به منظور درمان، به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، حداکثر به مدت یکسال معافیت موقت پزشکی به آنان داده خواهد شد و پس از این مهلت مقرر، به مدت یک ماه مهلت داشته تا مجددا برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود به وظیفه عمومی مراجعه کنند.
 
همچنین مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی غیر قابل درمان هستند و به طور دائم، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور رزمی یا غیر رزمی نیستند، معاف دائم پزشکی می شوند.
 
مشمولان برای درخواست معافیت پزشکی می بایست پس از فراغت از تحصیل ، اخراج یا ترک تحصیل ، اقدام کنند مگر در صورت نقص عضو یا ابتلاء به بیماری هایی که مدرک تحصیلی در معافیت پزشکی تاثیری ندارد.
 
در این اطلاعیه در خصوص نوع معافیت پزشکی برخی از بیماری ها آمده است : مشمولانی که قد آنان کمتر از 145 سانتی متر باشد معاف دائم پزشکی می شوند ، البته در مورد دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر ، قدکمتر از 140 سانتی متر، شامل معافیت دائم پزشکی می شود.
 
گفتنی است ؛ چاقی یا لاغری طبیعی که ناشی از بیماری نباشد معافیت نداشته و مشمولان صرفا در صورت چاقی یا لاغری مفرط ناشی از بیماری، معاف از رزم می شوند.
 
این اطلاعیه با تاکید براینکه در معافیت پزشکی چشم، نمره یک چشم ملاک محاسبه است، می افزاید: به مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین ترکه ضعف بینایی یک چشم آنان بیش از 6 دیوپتر باشد معافیت دائم پزشکی تعلق می گیرد ، همچنین دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با ضعف بینایی بیش از 8 دیوپتر نیز شامل معافیت دائم پزشکی می شوند.
 
همچنین کسانی که مبتلا به بیماری هیپرئیدروز یعنی تعرق شدید کف دست و پا هستند ، معاف از رزم خواهند شد. همچنین صافی کف پا در صورتی که همراه با دفورمیتی مچ پا باشد، معافیت دائم خواهد داشت، البته دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر معاف از رزم خواهند شد.
 
این اطلاعیه در خصوص برخی از بیماری های شایع اعصاب و روان بیان داشت: مشمولانی که به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی ، مبتلا به افسردگی اساسی باشند از خدمت دوره ضرورت معاف دائم می شوند ، همچنین مشمولانی که شش ماه از حمله افسردگی آنان گذشته باشد و اکنون هیچ گونه علائمی نداشته و بهبودی کامل حاصل نموده باشند معاف از رزم خواهند شد.
 
گفتنی است؛ مشمولان متقاضی معافیت پزشکی برای کسب اطلاع از آیین نامه معافیت پزشکی و قوانین و مقررات مربوط به آن، می توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی  مراجعه کنند.