بخشی از ترافیک تهران پیامد توسعه نامتوازن مراکز تجاری است

گروه اجتماعی- پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز در پاسخ به انتقادها در مورد ترافیک های ایجاد شده توسط مال ها و مراکز تجاری در خیابان های اصلی شهر اظهار کرد: برخی از دوستان عنوان می کنند باید همزمان با ارایه مجوزهای ساخت و ساز امکان سنجی های ترافیکی نیز انجام شود و این امر از دید ما نیز تایید شده است. اما توزیع نهایی و متناسب مال ها و مراکز تجاری در گستره شهر تهران نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این که در سند طرح جامع 45 مرکز خدمات منطقه ای و بیش از 200 مرکز خدمات ناحیه ای پیش بینی شده است، گفت: عموما منتقدان از یکی دو مرکز نام می برند از جمله مرکز تجاری که حدود 14 سالن سینمایی دارد و بیش از 25 درصد فروش سینمای ایران در این مرکز رخ می دهد. شهرداری تهران نیز از این مرکز خاص هیچ سودی نبرده است زیرا سرمایه گذار به ازای هر صندلی سینمایی از تسهیلات توسعه فضاهای فرهنگی استفاده کرده است.

 

پشمچی زاده اشاره کرد: دلیل این امر کیفیت مطلوب ارایه خدمات در این مجموعه است.در نتیجه مردم از هر نقطه از شهر به این نقطه می آیند تا از این خدمات بهره مند شوند در نتیجه اگر چنین فضایی برای سرمایه گذاران در نقاط دیگر شهر داشته باشیم توزیع سفر متناسب می شود.

وی با اشاره به این که نباید فعالیت چند مجموعه تجاری بزرگ را که به مردم خدمات با کیفیت ارایه می دهند را دلیل مختل شدن فضای کار و فعالیت و ایجاد ترافیک در شهر تهران بدانیم، اظهار کرد: اگر قرار است توسعه در شهر تهران رخ دهد و اگر ما در شرایط اقتصاد مقاومتی هستیم، باید به سرمایه های درونی متکی باشیم لذا باید شرایطی را فراهم کرد که سرمایه گذاران حتی بخشی از وظایف حاکمیت را در موضوعات فرهنگی، گردشگری و خدماتی انجام دهند.

انتقاد از اظهار نظرها در مورد منتفی بودن تجاری سازی در تهران

معاون شهردار تهران تاکید کرد: البته در توسعه فضاهای جدید باید با آسیب شناسی مشکلاتی که مجموعه های تجاری و خدماتی قبلی برای مردم ایجاد کرده بودند را برطرف کرد.

پشمچی زاده با انتقاد از برخی از اظهار نظرها در سطوح بالای  برنامه ریزی راه و شهرسازی کشور در مورد منتفی بودن فضای تجاری سازی در تهران گفت: این گونه اظهار نظرها اشتباه است و مبتنی بر راهبردهای طرح جامع نیست.

وی با بیان این که در طرح جامع 182 کیلومتر ار عرصه 615 کیلومتری شهر تهران فضای کار و فعالیت است، اظهار کرد: در نتیجه اگر بخواهیم با حاشیه سازی فضا را به گونه ای پیش ببریم که سرمایه گذار  برای فعالیت  رغبت نداشته باشد به شهر ضربه زده ایم.

معاون شهردار تهران با اشاره به انتقادها در مورد امکان سنجی های ترافیکی هنگام صدور مجوز تجاری سازی ها، خاطرنشان کرد: این نوع امکان سنجی هنگام صدور پروانه انجام می شود اما فرض ما بر وجود شرایط متعادل است؛ نه در فضایی که از 45 مرکز خدمات فعالیت منطقه ای برنامه ریزی شده اگر تنها سه مورد ساخته  شده را بخواهیم در مدل بارگزاری کنیم یک شبیه سازی غیر واقعی می شود.این در حالیست که باید در مدلی که توسعه رخ داده، مدل مورد نظرمان را بارگزاری کنیم.

امکان سنجی های ترافیکی در فضایی نرمال انجام می شود

وی با تاکید بر این که یکی از مراحل صدور جواز مراکز تجاری در کمیسیون ماده 5 یا در حوزه های شهرسازی ارایه پیوست امکان سنجی های ترافیکی است، گفت: اما امکان سنجی ترافیکی در فضای نرمال انجام می شود نه در فضایی که ما فقط در دو یا سه نقطه تمرکز ارایه خدمات را داریم.

پشمچی زاده با اشاره به این که منطقه 19 تهران با دارا بودن یک مرکز تجاری بار خود و مناطق همجوار کمتر برخوردار از این امکان را به دوش می کشد، ادامه داد: در نتیجه شاهد سفر از منطقه 19 به سایر مناطق نیستیم. در واقع دلیل ترافیک هایی که برخی از مراکز تجاری در سطح شهر ایجاد کرده است توسعه نامتوازن آنها در سطح شهر است این در حالیست که اگر هر منطقه ای چنین امکانی بهره مند بود هر شهروند به سفرهای اضافی برای برخورداری از امکانات نیازمند نبود.

معاون شهردار تهران  ادامه داد: باید این سوال را از سیاستگذاران فرهنگی و گردشگری کشور پرسید چرا گردشگری کشور ما در قدم زدن در مراکز بزرگ تجاری خلاصه شده است؟ باید به این سوال جواب داد چرا اکثر مردم برای تماشای فیلم به یک یا دو مرکز بزرگ مراجعه می کنند؟


لیلی موسوی