اطراف مدارس دوربین نصب می شود
پرویز افشار در نشست خبری خود در مورد گورخوابهای شهریار گفت: بررسی ها نشان داد که تنها یک نفر آن‌ها معتاد متجاهر است.
 
وی ادامه داد: این یک نفر به کمپ اخوان و مابقی به گرمخانه خاوران منتقل شده اند.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: همین موضوع نشان می‌دهد که دغدغه اصلی آنها مواد مخدر نبوده و ما باید میان معتاد متجاهر، متکدیان، افراد بی‌خانمان و غیره تفکیک قائل شویم.
 
وی در پاسخ به سوالی در مورد عدم توقف طرح نظارت بر مراکز درمانی توسط بسیج جامعه پزشکی با وجود حکم دیوان عدالت گفت: متأسفانه بررسی ها نشان داده که برخی استان‌ها هنوز این طرح را متوقف نکرده‌اند.
 
افشار یادآور شد: ستاد نیز بر نحوه بکارگیری این ناظران اشکال وارد کرده بود، اما در اجرا دخالتی نداشته و وزارت بهداشت خود باید به دیوان عدالت پاسخگو باشد.
 

کمپ ترک اعتیاد دانش آموزی نداریم

وی در پاسخ به سوالی در مورد راه اندازی کمپ ترک اعتیاد دانش اموزی گفت: چیزی به نام کمپ ترک اعتیاد دانش اموزی نداریم.

وی ادامه داد: تعداد دانش اموزان معتاد یک عدد حداقلی است که از طریق غربالگری و کار مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر، وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش شناسایی و برای درمان به مراکز درمانی معرفی می شوند.

تاسیس مراکز درمان اعتیاز برای زیر ١٧ ساله‌ها

وی در عین حال افزود: اما برخی مراکز با عنوان درمان اعتیاد زیر ١٧ ساله ها تاسیس می شود اما لزوما به معنای دانش اموز نیست چرا که انها کودکان کار و خیابان هستند.

افشار در خصوص مرکز بهاران دانش اموزی و عزم شهرداری برای تاسیس این مراکز افزود: بهاران دانش اموزی نداریم و بنا به راه اندازی ان نیست.

معتادان را به زندان نفرستادیم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد برخی اخبار پیرامون انتقال معتادان به زندان گفت: کمپ ماده ١٦ فشافویه به مرکز ماده ٤٢ تبدیل و محل نگهداری محکومین موادمخدری شد.

وی ادامه داد: فشافویه ظرفیت خالی داشت که ما تحت نظارت ها برخی معتادان ماده ١٦ را به انجا منتقل کردیم اما به معنای زندان فرستادن انها نیست.

پرویز افشار به ارائه آمار مقایسه ای کشفیات مواد مخدر طی 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل پرداخت و گفت در این مدت شاهد رشد قابل توجه کشفیات در کشور بوده ایم که مجموع کشفیات 538 تن بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سهم تریاک با 42 هزار و 436 کیلوگرم کشفیات و با 16 درصد رشد قابل توجه بوده است ادامه داد: حشیش، نیز با 85 هزار و 92 کیلو گرم کشف دارایی رشد 20 درصدی بوده است.
 
سخنگوی ستاد از رشد 26 درصدی کشف هروئین معمولی کراک و کریستال خبر داد و گفت: مخدر مورفین با کشف 8 تن طی این مدت نسب به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد افزایش داشته است.
 
وی افزود: کشف شیشه 1398 کیلو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
 
افشار بااشاره به کاهش 81 درصدی کشف گراس اظهار کرد: از مجموع کشفیات سهم تریاک 80 درصد حشیش 16 درصد هروئین 3 درصد مورفین 2درصد و سایر مداد 2 درصد بوده است و سهم شیشه در کشفیات نیز در حال کاهش است.
 
معاون کاهش تقاضای ستاد در اینباره توضیح داد: با کاهش تولید شیشه در کشور و افزایش قیمت آن شاهد تغییر الگوی مصرف به سمت مواد دیگر همچون ماری‌جوانا و ترکیبات آن مثل حشیش و گل و سرشاخه گل داریم که خطرشان از شیشه کمتر است.
 
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی از شرکتی کلیدی ستاد است، گفت: سهم این نیرو در کشفیات 90 درصد و سهم وزارت اطلاعات 7 در صد و سهم بسیج مستضعفین 3 درصد است و مابقی به گمرک و سازمان زندان ها اختصاص یافته است.
 
افشار همچنین از کاهش 15 درصدی تعدا عملیات و درگیری ها طی 9 ماهه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: افزایش کشف و کاهش عملیات نشان‌دهنده کار هوشمند وعملیاتی است همچنین تعداد گروه های متلاشی شده نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد کاهش داشته است که نشاندهنده کاهش تعدادشان های مواد مخدر است.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کاهش 25 درصدی انهدام کارگاه های شیشه گفت: این موضوع به معنی کاهش تولید شیشه در کشور است.
 
افشار در ادامه به دستگیری 293 هزار و 377 در ارتباط با مواد مخدر در 9 ماهه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه 11 درصد رشد داشته است؛ همچنین سازماندهی معتادان متجاهر نیر دارای رشد 3 درصدی بوده است به نحوی که در 9 ماهه سال جاری 14 تا 15 هزار معتاد متجاهر در تهران سازماندهی شده‌اند که ممکن است برخی از این افراد تکراری باشند.
 
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به بیان آمار مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر پرداخت و گفت: در 8 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد مرگ و میر 10 درصد رشد داشته و به عدد هزار و ششصد و پنج نفر رسیده است.

وی تاکید کرد: متأسفانه 153 نفر از این افراد را زنان معتاد تشکیل می‌دهند.

افشار در خصوص ادعای رسانه‌های بیگانه مبنی بر رها شدن خانواده‌های قاچاقچیان و محکومین به اعدام گفت: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد چرا که تعداد معدومین بسیار کاهش یافته و همچنین دستگاه‌های متولی مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد و انجمن حمایت از زندانیان این خانواده‌ها را تحت پوشش دارد.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در مورد سخنان یکی از مسئولین مبنی بر عقیم سازی زنان معتاد و متجاوز گفت: من به عنوان سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر موضع رسمی ستاد را اعلام می‌کنم که به هیچ وجه بحث عقیم سازی این زنان مطرح نیست اما در عین حال اظهار نظرهای شخصی برای مسئولین ممکن است ما به آن احترام بگذاریم.

 

وی یادآور شد: ما به هیچ وجه عقیم سازی دائمی نداریم بلکه تحت ضوابط خاص و با تصمیم کمیسیون مربوطه برخی از زنان که دارای بیماری‌های عفونی مانند HIV و هپاتیت هستند به صورت 6 ماهه و موقتاً با استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مانع بارداری آن‌ها می‌شویم.

 

وی در مورد کشت خشخاش به صورت قانونی در ایران گفت: به هیچ وجه این موضوع هم اکنون مطرح نیست چرا که جمهوری اسلامی بنا بر سیاست‌های خود سهمیه کشت خشخاشی را که قبل از انقلاب داشت به صورت داوطلبانه واگذار کرد و یکی دو دهه بعد تصمیم به کشت شقایق اولیفرا گرفت.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: شقایق اولیفرا دارای مورفین است اما به مانند خشخاش با تیغ زدن و به آسانی نمی‌توان مواد مخدر از آن استحصال کرد؛ بلکه این گیاه در کارخانه‌های داروسازی و با طی روند پیچیده‌ای تبدیل به داروهای درمان اعتیاد می‌شود.

 

افشار در خصوص ماده مخدر کتامین و رواج آن در میان جوانان گفت: هیچ وقت اعلام نکرده‌ایم که کتامین استفاده نمی‌شود بلکه پیش‌تر اعلام کردیم که کتامین مخدر نیست بلکه یک داروی بیهوشی است که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

 

وی تاکید کرد: اما سطح استفاده آن و فراگیری میان جوانان به حدی نبوده که به یک بحران تبدیل شود.

 

نصب دوربین اطراف مدارس

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد نصب دوربین اطراف مدارس جهت جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر گفت: بحث رصد شعاع 500 متری مراکز آموزشی در گذشته مطرح شد که تنها معطوف ره دوربین نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: بیشتر بحث نظارت بر خیابان‌های اطراف مدارس و جلوگیری از فعالیت قاچاقچیان مطرح بود تا این خیابان‌ها یک مکان امن برای قاچاقچیان نباشد.

 

افشار خاطر نشان کرد: در سال 95 نظارت‌هایی بر معابر اطراف مدارس انجام شد که متأسفانه بیشتر معطوف به مدارس دولتی بود و برای مدارس خصوصی اقدامی صورت نگرفت. اما این نظارت تنها به وسیله دوربین نخواهد بود و مأموران مبارزه با مواد مخدر با استفاده از رابطین خود در این معابر نظارت خواهند داشت.