هورمونهای استرس‌زا را با ماساژ از خود دور کنید

 در بررسی تطبیقی ماساژدرمانی در مکتب طب ایرانی و چین آمده است: بقراط پزشکی را، هنرِ مالش دادن تعریف کرده و بیان داشته که مالش در بیماری‌های مزمن و کنترل درد کاربرد دارد.

- گفته می‌شود که این جمله از بقراط است که پزشک باید بسیاری از چیزها را بداند و یکی از واجب‌ترینها، مالش است؛ ماساژدرمانی از مداخلات پرستاری در جهان است؛ تحقیقات بالینی متعددی به بررسی اثر ماساژدرمانی در حوزه‌های مختلف پزشکی پرداخته است.

- ماساژ موجب کاهش سطح هورمونهای استرس‌زا و افزایش ترشح سروتونین و اندورفین می‌شود و نهایتاً باعث آرامش‌بخشی و کاهش اضطراب، کاهش خستگی و درد و بهبود فرایند خواب می‌شود.

ماساژ رفلکسولوژی پا

- نقاط خاصی در پاها، دست‌ها و گوشها وجود دارد که به قسمتهای مختلفی از بدن مربوط می‌شود؛ هنگامی که اندامهای بدن قادر به انجام کار خود به درستی نباشند، بیماری در بدن توسعه پیدا می‌کند؛ اعمال فشار به مناطق خاص روی پا و دست موجب انتشار انرژی مسدود شده در بدن می‌شود.

- حرکات بازتاب درمانی بر روی پا و دست به افزایش جریان گردش خون و انتشار اندروفین در بدن می‌شود که این هورمون احساسی خوب برای بدن به همراه دارد.

ورزش مادر باردار برابر است با سلامتی فرزند

- مطالعات متعددی در زمینه اثرات مثبت ماساژ در حاملگی انجام شده است؛ از نظر طب سنتی نیز ورزش ملایم به‌ویژه پیاده‌روی ملایم در طی حاملگی در کاهش عوارض حاملگی اثر قابل توجهی دارد اما اخیرا مطالعه‌ای حیوانی نشان داده است که ورزش کردن مادر در طول حاملگی باعث بهبود وضعیت سلامتی فرزندان حتی در بزرگسالی می‌شود.