چرا جوانان به سلاح سرد گرایش دارند؟

دکتر اسماعیلی، روان شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با موضوع خشونت و استفاده از سلاح سرد، گفت: بخشی از قتل‌ها و ضرب و شتم‌ها توسط سلاح سرد، بخشی توسط سلاح گرم و بعضی نیز بدون سلاح و با استفاده از اشیا انجام می‌شود که باید توجه داشت وجه اشتراک تمام این خشونت‌های انجام شده این است که در همه آن‌ها فردی وجود دارد که در یک موقعیتی حالت خشم پیدا کرده و با وسیله‌ای که از قبل آماده کرده و یا در دسترسش بوده اقدام به قتل یا ضرب و جرح کرده است. 

اسماعیلی افزود: بطور کلی باید دو دسته از خشونت‌ها را از یکدیگر تفکیک کرد، بدین صورت که یک مورد از خشونت‌ها اتفاقی است مثلاً زمانی که شخصی با شخص دیگری درگیر می‌شود و به آن حمله می‌کند و در این صورت از سلاحی که در محیط وجود دارد جهت آسیب رسانی به آن شخص استفاده می‌کند، که این نوع خشونت‌ها آنی، هیجانی و بدون برنامه قبلی است. 

این روانشناس ادامه داد: اما گاهی بعضی از خشونت‌ها برنامه‌ریزی شده و با نقشه قبلی انجام می‌گیرد که در گروه اول(خشونت‌های هیجانی و آنی) افرادی وجود دارند که کنترل هیجان ندارند و زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند توانایی تسلط بر خود را از دست می‌دهند و خشونت خود را از راه‌های مختلف از جمله استفاده از سلاح سرد بروز می‌دهد.

وی در خصوص دسته دوم(استفاده از سلاح سرد به صورت برنامه‌ریزی شده) اظهار کرد:  در دسته دوم که ما به آن‌ها جرائم سازمان یافته می‌گوییم، فردی وجود دارد که به صورت هدفمند و با غرض مشخص اقدام به خشونت و استفاده از سلاح سرد کرده است و خشونت آن دیگر بصورت هیجانی و آنی نبوده است.

اسماعیلی به وضعیت موجود در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر در جامعه ما هر دو نوع خشونت وجود دارد که برای جلوگیری از بروز خشونت‌های آنی، باید زمینه‌های خشونت و مشکلات اجتماعی را کاهش دهیم. اینکه سؤال کنیم که جامعه ما چقدر تحمل و بردباری دارد و چه میزان از مردم طاقت تحمل درگیری‌های اجتماعی را دارند ما را به پاسخ واحدی می‌رساند و برای پاسخ به این سؤال باید دید که وقتی دو ماشین با هم تصادف می‌کنند برخورد دو راننده با یکدیگر چگونه است آیا به یکدیگر لبخند می‌زنند یا گریبان یکدیگر را می‌گیرند؟

این روانشناس تصریح کرد: یکی از مشکلات جامعه ما این است که در حال حاضر زمینه‌های نابه‌سامانی زیاد است که لازم است برای رفع این مشکل اقدامات کلان انجام شود و مردم با وظایف قانونی خود آشنا شوند تا جامعه به آرامش برسد. 

وی افزود: اما مواردی هم وجود دارد که افراد ضداجتماع و آموزش ندیده هستند که برای رفع این امر باید آموزش‌های لازم به افراد داده شود چرا که جرائم زیادی توسط عده‌ محدودی از این افراد انجام می‌گیرد که در این صورت نیازمند برخوردهای جدی قضایی و انتظامی هستیم. 

اسماعیلی در رابطه با راه‌های کاهش خشونت استفاده از سلاح سرد اذعان کرد: برای کاهش خشونت و استفاده از سلاح سرد باید خشونت را شناسایی و تحلیل کنیم که در این صورت استفاده از سلاح سرد و وسایل غیرمرتبط خود به خود کاهش پیدا می‌کند.

این روانشناس در خصوص  چگونگی برخورد با مجرمینی که از سلاح سرد استفاده کرده‌اند، ادامه داد: در برخورد با این افراد باید به صورت قانونی اقداماتی انجام شود اما این اقدامات باید توأم با آموزش‌های اجتماعی لازم باشد و مردم یاد بگیرند که در مواقع حساس چگونه رفتار کنند که سهم دستگاه‌های فرهنگی در فرهنگ‌سازی و آموزش مردم در این زمینه بسیار زیاد است.