فعال ترین و تنبل ترین استان کشور را بشناسید

باقر لاریجانی در مراسم امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه سلامت را بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد و اظهار داشت: ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کل کشورها چالش حوزه سلامت است اما این مشکلات در ایران جدی تر است و در حال حاضر شرایط نسبتاً سختی را برای کنترل این بیماری‌ها در کشور داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یکی از تهدیدهای سلامت را ابتلا به بیماری‌های انسدادی بیان کرد و گفت: در حال حاضر 5 درصد جمعیت آسم دارند.

لاریجانی تغذیه نامناسب، مصرف الکل و دخانیات و عدم تحرک و ورزش از مسائل مهم در ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دیابت، 10 درصد جمعیت ما را تهدید می‌کند و در سال‌های آینده با مشکلات جدی تری در بیماری دیابت روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه در کشورهای با درآمد متوسط، بار منتسب به فعالیت بدنی کم بیشتر از کشورهای با درآمد بالا است، افزود: میزان شیوع فعالیت فیزیکی کم در منطقه ای که ما قرار داریم، بسیار بالا است و 31 درصد جمعیت ایران فعالیت فیزیکی ندارند.

لاریجانی افزود: استان‌های فارس و یزد کمترین فعالیت بدنی و استان ایلام بیشترین فعالیت را دارند و شیوع اضافه وزن در استان‌های تهران، قم و مرکزی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است و این میزان اضافه وزن در زنان بیشتر از مردان است.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر با اشاره به اینکه 30 درصد زنان و 17 درصد مردان چاق هستند، افزود: بالاترین شیوع اضافه وزن در مردان در بین سنین 35 تا 75 سال است.

وی یکی از اهداف امضای تفاهم نامه میان وزارتخانه‌های بهداشت و ورزش را کاهش نسبی در شیوع فعالیت بدنی کم بیان کرد و گفت: باید فعالیت بدنی کم را به 20 درصد کاهش دهیم.