بازدید مدیران خدمات اجتماعی کپنهاگ از سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران

 معاون خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاگ در این دیدار، ضمن تشریح پروژه «U-TURN» به عنوان تجربه ای موفق و الگو برای کاهش، پیشگیری و ساماندهی آسیبهای اجتماعی، گفت: در دهه ۹۰ میلادی متوجه افزایش گرایش جوانان دانمارکی به استفاده از مواد مخدر شدیم و از سوی دیگر، بی میلی آنان نسبت به درمان های رایج، سبب شد تا به فکر راه اندازی سازمانی بیفتیم که روشی متفاوت برای درمان، مبتنی برایجاد جذابیت و اشتیاق میان جوانان مبتلا به اعتیاد و ایجاد انگیزه و اشتیاق برای درمان، در میان آنان ایجاد کنیم.

«دن اوربه» با بیان این که هم اکنون حدود ۸ هزار نفر از جوانان ۱۴ تا ۲۴ ساله اهل کپنهاگ، زیر پوشش خدمات این سازمان قرار دارند افزود:تجربه موفق این پروژه به ما ثابت کرده است که نمی توان نسخه واحدی برای درمان همه آسیب دیدگان اجتماعی تجویز کرد و مبنای فعالیت ها باید مبتنی بر ایجاد فضاهایی جذاب برای جذب و سپس درمان معتادان باشد. برهمین اساس، فعالیت های مختلفی همچون موسیقی درمانی، گروه درمانی، فعالیت های ورزشی نظیر صخره نوردی، آشپزی و تفریح های گروهی در مجموعه برنامه های این سازمان برای درمان معتادان و آموزش خانواده های آنان در نظر گرفته شده است.

معاون خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاگ با تاکید بر این که آسیب دیدگان اجتماعی، معتادان و خیابان خوابها نیز به اندازه دیگر انسانها، حق حیات و بهره مندی از خدمات اجتماعی دارند افزود:«ما معتقدیم که درمانگران، مهمانانی هستند که وارد زندگی خانوادگی آسیب دیدگان اجتماعی می شوند و پس از مدت کوتاهی هم از زندگی آنان بیرون می روند. اما با در اختیارگذاشتن آموزشها، ابزار و راهکارهای مناسب، تلاش می کنند تا با کمک خانواده ها به درمان و ساماندهی این آسیب های اجتماعی بپردازند. »

در این دیدار همچنین دکتر «امیر وارسته» مشاور مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، ضمن خوشامدگویی به هیات دانمارکی و بیان تجربیات و شیوه های ساماندهی آسیب های اجتماعی در شهر تهران افزود: « دپارتمان خدمات اجتماعی شهرداری کپنهاک را از مدتهای قبل می شناسیم و هر چند تفاوت های فرهنگی، اقلیمی و جمعیتی زیادی میان این دو شهر وجود دارد، اما حوزه کشورهای اسکاندیناوی و کشور دانمارک همیشه از علائق مطالعاتی و پژوهشی همکاران ما به عنوان الگوهای موفق بوده است. »

وی افزود:شباهت های مفهومی و اجرایی قابل توجهی که بالاخص در روش های فرآیند کمپین ها در این دو شهر وجود دارد، مرجع قابل اعتنایی برای آنالیز و تحلیل مأموریتهای ما در حوزه خدمات اجتماعی است.