آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصد و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه اخیرا مطرح شده که حکم اعدام بابک زنجانی قبل از پایان سال اجرا می‌شود اظهار کرد: اولا این حکم همین حالا در حال اجراست زیرا حکم صادره یک بخش ندارد و یک بخش آن سلب حیات است.

وی اضافه کرد: به صورت مرتب جلساتی با حضور محکوم علیه«زنجانی» و افراد دیگر برگزار می‌شود تا اموال شناسایی شود. سه موضوع مطرح است که نیاز به وجود خود متهم دارد. یک بحث، مسئله اموال است زیرا باید شناسایی و کارشناسی شود و کارشناسی‌ها به متهم یا وکیل وی ابلاغ شود تا اگر اعتراضی دارند مورد بررسی قرار گیرد. نمی‌شود گفت چون محکوم علیه است، هرطور توانستند اموال را توقیف کنند. بنابراین این موضوع زمان می‌برد و زمان آن نیز قابل تعیین کردن نیست. 

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: نسبت به الباقی وجوهی که متهم بدهکار است هنوز به صورت اطمینان نتوانستیم بگوییم آیا وی واقعا در خارج از کشور پول نقدی دارد یا خیر.

به گفته محسنی اژه‌ای اخیرا وزارت اطلاعات بیشتر وارد میدان شده و نسبت به متهم جدیدی که دستگیر شده تحقیقات جریان دارد.

وی افزود: مسئله بعد این است که در این پرونده حکم دو متهم نقض شده و یک متهم جدید دستگیر شده است و نسبت به برخی متهمان که هنوز برای آنها کیفرخواست صادر نشده و پرونده شان به دادگاه نرفته شاید نیاز به حضور متهم اصلی باشد که البته در مورد بخش آخر الزامی نیست.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: امکان تعیین زمان به صورت مشخص وجود ندارد و نمی‌توان گفت که حکم قبل از عید اجرا می‌شود یا خیر و فردی که این موضوع را مطرح کرده یا منظورش اجرای کل حکم بوده و یا بی اطلاع بوده یا اینکه با انگیزه خاصی گفته است.