باید و نبایدهای «زبان بدن» را بشناسیم!

 با اشاره به اینکه بخشی از ناکامی مدیران در کسب و کار و ضعف آنها در ارتباط گیری با کارمندان به دلیل کم توجهی این افراد به زبان بدن است، اظهار داشت: اگر چه بسیاری از مدیران و صاحبان صنایع موفقیت در تجارت را تنها محدود به فن بیان و نحوه معرفی محصول و خدمات خود می‌دانند اما تحقیقات نشان می‌دهد که سیگنال‌های زبان بدن اثرگذارتر از شیوایی در گفتار است.

وی با اشاره به اینکه تسلط در کلام فقط 30 درصد در متقاعد سازی اثر گذار است، افزود: 50 درصد ارتباط گیری از طریق زبان بدن و سیگنال‌های غیر کلامی انجام می‌شود و شاید بی توجهی به همین موضوع دلیل ناکامی مدیران خوش سخن در تعامل با کارمندان و طرف‌های تجاری آنها است.

نویسنده کتاب زبان بدن در مذاکره ادامه داد: نشستن به صورت دست به سینه یا گذاشتن دست‌ها روی پا، گذاشتن دست‌ها داخل جیب، قوز کردن و اخمو بودن با وجود قدرت بیان، همراه با حرکات اشتباه کل بدن باعث ایجاد واکنش منفی در دیگران نسبت به شما می‌شود و حتی شما را فردی متظاهر نشان می‌دهد.

این کارشناس زبان بدن گفت: یافته‌های بالینی روانشناسی نشان می‌دهد که 5 برابر توجه و ادراک دیگران به لحن و حرکات شماست و این مقوله از آنچه که واقعاً بیان می‌کنید موثرتر است.  

ودایع با بیان اینکه مدیران و بازرگانان برای موفقیت در تجارت باید با اصول زبان بدن بین الملل آشنا شوند، افزود: برخی از حرکات ممکن است در یک فرهنگ هنجار و پسندیده باشد ولی همان رفتار ممکن است در تعدادی دیگر از کشورها ناهنجار و ناپسند قلمداد شود به همین دلیل لازم است تا این گروه از مدیران با این بایدها و نبایدها بیشتر آشنا شوند.

مشاوره علوم رفتاری و زبان بدن با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: برای ایجاد آشنایی و ارتباط با دیگران باید آرام و راحت باشید، آزاد گذاشتن دست‌ها و آرام نشستن یا ایستادن به صورت دوستانه از جمله عواملی است که می‌تواند در ایجاد یک ارتباط موثر مفید باشد.