علت مرگ دوبرابری مردان نسبت به زنان

محمد آقاجانی ــ معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به 9 درصد مرگ و میر جهانی بر اثر حوادث اظهار داشت: آمار جهانی نشان می‌دهد در هر 6 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر حادثه فوت می‌کند و مرگ ناشی از حادثه 1.7 برابر مرگ‌های ناشی از ایدز و مالاریا است.

آقاجانی بیش از 50 درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث در کشورهای با درآمد کم و متوسط را در سنین بین 15 تا 44سالگی ذکر کرد و گفت: در مقایسه‌ای که بین مرگ‌های ناشی از حوادث و سه بیماری عفونی مهم انجام شد، مرگ بر اثر حوادث رتبه اول را پیدا کرد.

وی با اشاره به شعار امسال هفته سلامت مردان، بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث را مربوط به حوادث ترافیکی دانست و گفت: و جالب اینکه کمترین مرگ ناشی از حوادث مربوط به جنگ‌ها است.

آقاجانی با ذکر این نکته که مردان دو برابر بیش از زنان به‌علت حوادث فوت می‌کنند، عنوان کرد: در مردان مرگ‌های ناشی از حوادث در درجه اول مربوط به ترافیک است.

معاون درمان وزارت بهداشت در این باره افزود: در کشور ما نیز حوادث غیرعمدی علت 11.5 درصد مرگ و میرها هستند و حوادث عمدی 2 درصد این میزان را تشکیل می‌دهند.

وی با استناد بر آمار پزشکی قانونی نیمی از مرگ‌های غیرطبیعی را به‌دلیل حوادث ترافیکی دانست و تصریح کرد: در کشور ما مرگ‌های ناشی از حوادث به‌ترتیب به ترافیک، تروما و سقوط مربوط است.

آقاجانی همچنین با اشاره به اینکه حوادث ترافیکی علت یک‌میلیون و 300 هزار فوت در سال است، افزود: این حوادث که در سال 2012 نهمین علت مرگ و میر در جهان بوده است، در گروه 15 تا 29 سال اهمیت بیشتری می‌یابد و سومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی و مغزی را به خود اختصاص داده است.

وی در نشست هم‌اندیشی هفته سلامت مردان گفت: در سال 94 براساس آمار پزشکی قانونی بیش از 16 هزار و 500 نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست دادند اما با این حال اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داده این است که از سال 85 به بعد شاهد سیر نزولی در مرگ‌های ناشی از حوادث ترافیکی هستیم.

آقاجانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر همه مجروحین حوادث ترافیکی تحت حمایت رایگان هستند و در سال 94، 700 هزار پرونده حوادث ترافیکی به‌صورت رایگان توسط وزارت بهداشت پوشش داده شده است.