برخورد جدی پلیس با فروشندگان مواد محترقه در فضای مجازی

سردار سید کمال هادیانفر پیش از ظهر امروز در حاشیه نخستین همایش «ملی رویارویی با جرائم سایبری با چالش‌ها و راهکارها» در جمع خبرنگاران درباره تاثیر برگزاری این همایش‌ها در کاهش جرم در فضای سایبر اظهار کرد: قانون فضای سایبری مربوط به سال 88 است و با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و به روز شدن جرائم قانون نیز باید بازنگری شود.

رئیس پلیس فتای ناجا ادامه داد: اکنون با مسائلی مانند رایانش ابری، پولهای مجازی، وی‌پی‌ان‌‌ها، فیلترشکن‌ها و ... در فضای مجازی روبه‌رو هستیم که قانون مشخصی برای آنها تعریف نشده و ضرورت دارد که در رابطه با این مسائل قانون تدوین و استفاده شود.

سردار هادیانفر با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات و افزایش جرائم خاطرنشان کرد: با توجه به توسعه فناوری اطلاعات، جرائم نسبت به دوره مشابه 63 درصد افزایش پیدا کرده و شاهدیم که در برخی مسائل در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً شبکه‌های اجتماعی بیگانه یا پیام‌رسانها از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند و نه تنها کشور ما بلکه تمامی کشورها معترض این بی‌قانونی هستند.

وی در رابطه با ثبت کانالهای بالای 5 هزار عضو نیز تصریح کرد: با توجه به قانونی که قرار بود کانالهای تلگرامی بالای 5 هزار عضو در سامانه وزارت ارشاد ثبت شوند تاکنون مدیران 4 هزار کانال به وزارت ارشاد مراجعه و کانال‌شان را ثبت کرده‌اند؛ سقف تعداد کانالهای 5 هزار عضو در کشور 11 هزار کانال است و افرادی نیز که برای ثبت کانال مراجعه نکنند به آنها فراخوان داده می‌شود.

رئیس پلیس فتای ناجا درباره تقسیم‌بندی جرائم سایبر متذکر شد، اکنون با دو دسته جرم در کشور مواجهیم؛ جرائم تکامل‌یافته که با جرائم قدیمی و رایانه‌ای ترکیب می‌شود و جرم جدید شکل می‌گیرد و دومین نوع جرم نیز پدیده جدید جرائم نوظهور است و با توجه به قوانین موجود نمی‌توان با این جرائم برخورد کرد.

سردار هادیانفر ادامه داد: در گذشته جرائم کمتر از چهار روز کشف می‌شد اما اکنون به 44 روز رسیده است که نشان از پیچیدگی جرائم دارد؛ عمر فناوری اطلاعات سه ماه است و قوانین باید شکل پویا داشته باشند.

وی با اشاره به پدیده نوظهور «پول مجازی» در فضای سایبر خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از 63 نوع «پول مجازی» در حال دادوستد است و در برخی از کشورها خرید و فروش این پولها آزاد شده است؛ این نوع پولها در بازار سیاه کشور نیز دیده می‌شود و  هر «بیت‌کوین» اکنون بیش از هزار دلار در کشور توسط هکرها خریداری می‌شود.

رئیس پلیس فتای ناجا با اشاره به رصد پلیس فتا درباره خرید و فروش مواد محترقه در فضای مجازی اظهار کرد: تمام فضای مجازی توسط پلیس رصد می‌شود، اخبار و اطلاعات جمع‌آوری شده و مجرمان به پلیس پیشگیری معرفی می‌شوند که برخورد قانونی با آنها صورت می‌گیرد.