وجود 17 هزار صنایع آلاینده و مزاحم محیط زیست در پایتخت/ لزوم همکاری محیط زیست و دادستانی در انتقال این صنایع

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به  حدود١٧هزارواحدصنایع ومشاغل مزاحم وآلوده کننده محیط زیست در شهر تهران و نیز لزوم انتقال آنها به خارج از شهر اظهار کرد: در مصوبه های گذشته شهرداری و شورا و حتی در قانون شهرداری ها موارد متعددی در این خصوص در نظر گرفته شده اما معمولا تامین مالی به ویزه در حوزه تملک ها همواره منجر به ایجاد روندی بسیار کند در انتقال صنایع آلاینده و مزاحم محیط زیست از پایتخت شده است.

وی با اشاره به انتقال کارخانه شیر، انتقال کارخانه روغن نباتی قو و توقف فعالیت شن چاله های مناطق 17 و 18 به عنوان نمونه هایی از این صنایع اظهار کرد: شورا این موارد را مصوب می کند اما همانگونه که رسانه ها اخبار آن را منتشر می کنند، انتقال آنها با هزار و یک مشکل مواجه می شود. اما نباید از یاد برد انتقال شیمیایی فروشان ناصرخسرو نشان داد این دست اقدامات شدنی است.

هزینه تخریب های زیست محیطی بیشتر از انتقال صنایع است

رییس کمیته عمران با بیان این که هزینه انتقال این صنایع هر چه باشد هزینه آلودگی و تخریب های زیست محیطی که ایجاد می کنند، بسیار بیشتر است، عنوان کرد: متاسفانه این دست امور فرسایشی و زمان بر است و زمانی که کار در چنین مراحلی قرار می گیرد شورا و شهرداری دیگر پیگیر آن نمی شوند.

شاکری با اشاره به این که شرکت ساماندهی مشاغل موظف است انتقال این صنایع را به صورت پروژه تعریف و تامین اعتبار کند، خاطرنشان کرد: در صورتی که ادامه فعالیت این صنایع خطرناک باشد دادستانی می تواند ورود کند.

سازمان محیط زیست دستگاه های دولتی را پای کار بیاورد

رییس کمیته عمران شورای شهر ادامه داد: در این میان سازمان محیط زیست نیز می تواند در صورتی که به این نتتیجه برسد که برخی صنایع باید منتقل شوند، به صورت پروژه آنها را تعریف و عملیاتی کند. این سازمان می تواند برای جلب حمایت و پای کار آمدن دستگاه های دولتی در انتقال صنایع آلاینده نقش محوری داشته باشد.

شاکری با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه مشترک دادستانی، شهرداری، نماینده شورای شهر و سازمان محیط زیست برای انتقال صنایع آلاینده و مزاحم محیط زیست، عنوان کرد: این امر تنها در صورتی شدنی است که ماتریس وظایف و محدوده مسئولیت های هر دستگاه مشخص شود.

لیلا موسوی نسب