دولت باید سرمایه هنگفتی را به نوسازی اختصاص دهد

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در تهران علاوه  بر پهنه ناپایدار که باید آنها را مقاوم سازی کنیم و به تعمیرات  اساسی نیازمند است، دارای پهنه فرسوده هستیم که بالغ بر هفتصد هکتار است.

وی در خصوص اقدامات مدیریت شهری در خصوص نوسازی بافت فرسوده تهران گفت: شهرداری برای بازسازی بافت فرسوده تهران تسهیلاتی در اختیار افراد متقاضی قرار می‌دهد. از جمله این تسهیلات رایگان بودن پروانه ساخت براساس طرح تفصیلی است. همچنین افراد برای اخذ وام یارانه‌ای به بانک معرفی می‌شوند.

دوستی با اشاره به اینکه با وجود این حمایت‌ها مردم از این طرح آنچنان که باید استقبال نمی‌کنند گفت: اغلب افرادی که در این گونه پهنه‌ها خانه دارند با هر متراژی از مالکیت از 30 و 40 و 50 متر ترجیح می‌دهند که خانه خود را به صورت قبل نگاه دارند و از تجمیع چندان استقبال نمی‌کنند.

دوستی در ادامه در خصوص راهکار نوسازی بافت فرسوده تهران، گفت: دولت و یا شهرداری باید سرمایه هنگفتی را در این خصوص اختصاص دهند و بافت‌های فرسوده را از مالکان خریداری کنند و این پهنه را نوسازی کرده و مجددا به مردم بفروشند که البته این کار در حال حاضر اتفاق نمی‌افتد.

وی با تاکید مجدد بر ضرورت سرمایه‌گذاری در این خصوص گفت: می‌توان بانک‌ها را هم برای این موضوع به میان آورد و با حضور و سرمایه‌گذاری بانک‌ها، بافت‌های فرسوده نوسازی شود و سهم مالکان داده شود و بانک‌ها میزان وام و یا سرمایه‌گذاری خود را از محل واحدهای باقیمانده جبران کنند.

دوستی افزود: با توجه به گران بودن پول در کشور، بانک‌ها در حال حاضر در این خصوص قادر به اقدام نیستند و دولت اگر پولی ارزان را در اختیار بانک‌ها قرار دهد، آنها قادر خواهند بود جهت نوسازی بافت‌های فرسوده کشور و تسریع این موضوع اقدام کنند.