معلمان الگوی جامعه اند

فخرالدین دانش آشتیانی در مراسم افتتاح مدرسه خیرساز قریب شجاعی در زواره با بیان اینکه جهت رفاه معلمان برنامه‌هایی داریم و زمانی که به نتیجه رسید همه را از آن مطلع خواهیم کرد، اظهارکرد: اولویت آموزش‌و پرورش رسیدگی به مناطق محروم از نظر فضاهای آموزشی و کاربردی کردن آموزش، توانمندسازی معلمان و بهبود محتوای آموزشی و تاثیرگذاری آموزش‌و پرورش در رشد و توسعه مناطق است.

وی با تاکید بر این که اصل و اساس مدرسه تربیت است و شامل دانش آموختن، مهارت و تجربه می‌شود، افزود: در بخش دانش آموختن شاید وظیفه خود را به طور کامل انجام داده باشیم اما در بخش مهارت جای کار بسیار است.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر می‌خواهیم انسانی را تربیت کنیم که برای جامعه مفید باشد تنها مدرسه نیست که باید این کار را انجام دهد بلکه جامعه و خانه باید در این کار دخیل باشد.

دانش آشتیانی با بیان این که اگر معلمی شغل انبیاست و اگر آموزش و پرورش سرمایه جاری کشور است باید زیرساخت‌های رشد جامعه هم فراهم شود، افزود: امروز هدف اصلی آموزش، مهارت زندگی همراه با آموزش دروس است که می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.

وزیرآموزش و پرورش اظهارکرد: انتقال دانش  از طریق شبکه‌های مجازی و تکنولوژی‌های جدید نیز صورت می‌گیرد و باید جهت انتقال آموزش و مهارت در مدرسه‌ها، دانش آموزان را در مسیر توسعه قرار داد.

وی افزود: تمام افراد مسئول در داخل مدرسه مسئولیت تربیت فرزندان را بر عهده دارند و در طرح درس‌ها هدف آموزش و پرورش مسائلی است که فرزندان به آن نیاز دارند و اگر می‌خواهیم قدرت تفکر دانش‌آموزان را بالا ببریم باید در طرح درس کارایی لازم را پیش بینی کرده و دانش آموزان را به تفکر واداریم.

دانش آشتیانی تأکید کرد: رفتار، صحبت، کردار و عمل معلم در کلاس برای دانش‌آموزان الگو است و باید دقت لازم را داشته باشند تا رفتاری از خود بروز ندهند که برای دانش‌آموزان الگو شده و خلاف مصلحت شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وزیر آموزش‌وپرورش در جمع فرهنگیان شهرستان اردستان که در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: باید جایگاه واقعی آموزش‌ و پرورش در جامعه شناخته شود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که باید فرایندهای نظام تعلیم و تربیت برای مردم عینی ترشود، تصریح کرد: مهمترین ویژگی برنامه درسی در آموزش‌و پرورش کاربردی کردن آن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه درسی، کاربردی، ملموس و قابل لمس درجامعه باشد دانش‌آموز لذت برده و پس از فراغت از تحصیل مسائل جامعه را حل خواهد کرد. باید برنامه درسی طوری تنظیم و تدوین شود که دانش‌آموزان بتوانند منطبق با آداب و رسوم جامعه مباحث درسی خود را تنظیم کنند.

دانش آشتیانی بیان کرد: بهتر است آموزش‌ها به صورت کاربردی انجام شده و تنها به فضای ذهنی اکتفا نشود و کتاب‌های درسی جهت حل مسائل جامعه تدوین و منتشر شود. اگر آموزش و پرورش را یک دستگاه سرمایه‌ای بدانیم باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم نخبگان را جذب کنیم تا زمینه رشد و توسعه جامعه بیشتر فراهم شود.

وی با بیان این که بسیاری از تصمیم سازی‌ها به شوراهای استان‌ها تفویض می‌شود، خاطرنشان کرد: در نهایت اختیارات به مدرسه‌ها واگذار می‌شود. اگر بخواهیم مردم و مسئولان در آموزش‌و پرورش سرمایه گذاری کنند باید تغییراتی ایجاد کرده و با تغییر محتوای آموزشی زمینه ارتقا سطح علمی و فراگیری مهارت‌های مورد نیاز جامعه، کارایی واحدهای آموزشی را ارتقا داده و اثر بخشی آنها را در حل مسائل جامعه و زندگی مردم عینی‌تر کنیم.