مراقب باشید اگزما نگیرید!

 دکترسعید زحمتکش مقدم،  با اشاره به کارهایی که یک خانم خانه دار در طول روز انجام می‌دهد، می‌گوید: آشپزی، شستن ظرف‌ها و لباس، گردگیری و در نهایت استفاده از شوینده‌های مختلف، حتی اگر با دستکش انجام شوند- باعرق کردن دست‌ها در زیر دستکش‌های پلاستیکی- بیماری معروف اگزما را به دنبال دارد؛ تا جایی که برخی پزشکان از آن با عنوان «اگزمای خانم‌های خانه دار» یاد می‌کنند. استفاده زیاد از پاک‌کننده‌های شیمیایی از قبیل صابون، شامپو، مایع ظرفشویی و پودر رختشویی، آن هم در صورتی که این مواد غلظت بالایی داشته باشند، سبب می‌شود رطوبت و چربی سطح پوست از بین برود و مواد تحریک‌کننده فرصت پیدا کنند که به لایه‌های عمقی پوست نفوذ کنند وبا ایجاد التهاب، منجر به اگزما شوند.

عوارض جبران‌ناپذیر کار زیاد با شوینده‌ها
بی‌توجهی به درمان اگزما (از آنجا که این بیماری یک پدیده التهابی است) می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. این روزها که بیشتر خانم‌های خانه دار در حال خانه تکانی اند، بهتر است که با عوارض این بیماری همه گیر آشنا شوند.


به گفته این مشاور پوست، مو و زیبایی، مواد پاک‌کننده شیمیایی با چنان سرعت بالایی روی پوست تأثیر منفی به جا می‌گذارند که بدن در بیشتر موارد کوچک‌ترین فرصتی برای بازسازی و ترمیم پیدا نمی‌کند. اگزما می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی به وجود آید، عوامل محرک یا آلرژی زا از قبیل اسیدها، قلیاها و مواد پاک‌کننده مختلف می‌توانند در پوست افرادی که با غلظت بالای این مواد در تماس هستند، ایجاد التهاب کند. هر بار تماس با این مواد می‌تواند باعث تحریک پوست شود و در نتیجه آن خارش، سوزش، قرمزی و تورم به وجود آید که این علائم در موارد شدید به صورت ضایعات قرمز برجسته، تاول و حتی زخم‌های عمیق در پوست دیده می‌شود.


از آنجا که دست‌ها بیش از هر عضو دیگری از بدن در تماس مکرر با عوامل پاک کننده، آلرژی زا و محرک قرار دارند، طبیعی است که بیشترین آسیب ناشی از تأثیر این مواد به دست‌ها وارد می‌شود، اما این پزشک راه حل ساده‌ای برای پیشگیری از اگزما پیشنهاد می‌کند؛ راه حل ساده‌ای که همه ما با آن آشنا هستیم ولی معمولاً با پشت گوش انداختن و تنبلی، راه را برای ورود بیماری باز می‌گذاریم.


او می‌گوید: استفاده از دستکش نخی و کرم‌های مرطوب کننده، بهترین و تنها راه ممکن برای جلوگیری از بروز التهابات پوستی است. زنان خانه دار می‌توانند با پوشیدن دستکش نخی زیر دستکش‌های پلاستیکی تا اندازه زیادی از پوست دست‌های‌شان محافظت کنند، البته ممکن است پوشیدن این دستکش‌ها سرعت عمل را در انجام کارها کمی کند کند ولی بی‌شک ارزش استفاده را دارد.


دکتر زحمت کش در خاتمه کسانی را که دچار اگزما هستند، خطاب قرار می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند: چنانچه به بیماری اگزمای دست مبتلا هستید، بهتر است هر چه زودتر نوع اگزما را از جهت معمولی، تحریکی یا آلرژیک بودن با آزمایش‌های تشخیصی مشخص کنید تا بهترین راه درمان شناسایی شود. در هرحال قطع ارتباط با مواد شیمیایی حساسیت زا نخستین قدم در مسیر درمان است. دقت داشته باشید که پرهیز از تماس مستقیم با تحریک‌کننده‌های پوستی، نزدیکترین و مؤثرترین نسخه برای درمان این بیماری یا دست کم کاهش شدت آن است.