نصب دوربین در جاده های شریانی کشور

سردار تقی مهری همزمان با همایش آغاز به کار طرح همیاران پلیس راهور با اشاره به نقش همیاران پلیس در کاهش تلفات جاده ای در سال ۹۴ گفت: آماده باش همیاران پلیس با هماهنگی آموزش پرورش امروز در سطح کشور عملیاتی شد و همیاران پلیس ماموریت خودشان را که ارتقای فرهنگ ترافیک است، آغاز می کنند


وی افزود: رعایت ادب و احترام از سوی همیاران پلیس، بزرگترین ویژگی همیاران پلیس است و امیدواریم با شعار پرهیز از خطر، آرامش در سفرهای نوروزی، امسال با کمترین تلفات مواجه شویم.


مهری با اشاره به جلسات متعدد پلیس راهور و وزارت کشور و مسوولان راهوری برای گسترش فرهنگ رانندگی به ویژه در راه های روستایی، گفت: نکته دیگری که در سطح کشور داریم، پلیس مدرسه است. برابر کدهای تخلفاتی در سطح کشور اگر پلیس مدرسه اعلام کند که راننده ای تخلفی را انجام داده است، اگر پرچمی که پلیس مدرسه می زند انجام بشود تخلف برای راننده متخلف ثبت و برای راننده هم نمره منفی در نظر گرفته می شود.


سردار مهری با اشاره به آغاز سفرهای راهیان نور هم گفت: تا کنون جلسات متعددی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده است و برنامه ریزی شده کاروان ها با هماهنگی پلیس راهور رعایت قوانین و مقررات و ایمنی را مد نظر قرار دهند. برای راننده های راهیان نور هم آموزش در نظر گرفته شده و همه پاسگاه های پلیس راه در تعامل هستند و یک نفر در هر اتوبوس به عنوان همیار پلیس حضور دارد تا از ایجاد حوادث جلوگیری شود و سفر خوب و ایمنی برای راهیان نور رقم بخورد.


سردار مهری درباره دوربین هایی که میانگین سرعت را هم ثبت می کنند، گفت: خوشبختانه در سطح جاده ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی و پلیس مقرر شده در جاده های شریانی کشور که سی و چهار هزار کیلومتر جاده است، ۱۸۸۸ دوربین نصب شود که از سال گذشته تا کنون ۶۰۰ دوربین نصب شده و آماده بهره برداری است. این ها فرقشان با دیگر دوربین ها این است که محاسبه سرعت راننده بین دو دوربین است درحالی که قبلا راننده ها به محض رسیدن به دوربین سرعت خودشان را کم می کردند و جریمه نمی شدند. با استفاده از این دوربین ها متوسط سرعت خودرو محاسبه می شود و در صورت تخلف راننده اعمال قانون به صورت مکانیزه اعمال می شود.


وی ادامه داد: سامانه پایش حمل و نقل جاده ای یک سامانه هوشمند است که در اکثر اتوبوس های کشور نصب شده و سه سال است که روی این سامانه کار شده و مورد بهره برداری  قرلر گرفته و کنترل رفت و آمد راننده های برون شهری را زیر نظر دارد. این سامانه در مبدا و مقصد ثبت ساعت می شود و نقش چشمگیری در کاهش میزان تخلفات راننده گان برون شهری اتوبوس دارد.