برنامه ویژه پیش‌دبستانی در ایام نوروز

رخساره فضلی مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که‌ «آیا برای نوآموزان پیش‌دبستانی در ایام نوروز تکالیفی در نظر گرفته شده است؟»،‌ اظهار داشت:‌ برنامه داریم، اما با بقیه دوره‌ها متفاوت است.

وی با بیان اینکه امسال روی چند محور تأکید کرده‌‌ایم، افزود: محیط زیست برای ما مهم است و می‌خواهیم فرهنگ دوست داشتن محیط زیست و اینکه کودکان خود را بخشی از محیط زیست بدانند و به اشیاء و همنوعان خود احترام بگذارند، مورد توجه قرار گیرد.

فضلی با بیان اینکه چند محور را به استان‌ها اعلام کرده‌ایم، یادآور شد: نگاه ما این نیست که به همه اعلام کنیم که این کارها را انجام دهند، بلکه به دنبال سیاست‌گذاری هستیم و اینکه نوآموزان پیش‌دبستانی باید به نکاتی توجه بیشتری داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات این برنامه متذکر شد: امسال در تهیه سفره هفت سین بر «سبزه‌های ماندگار» تأکید کرده‌ایم و اعلام شده است در کلاس‌های پیش‌دبستانی نوآموزان را به سمت کاشت «عدس و گندم» هدایت و راهنمایی کنند؛ چرا که خانواده‌ها بعد از چند روز سبزه‌ها را دور می‌اندازند و ما بر این موضوع تأکید کرده‌ایم که نوآموزان روی سبزه‌های ماندگار کار کنند.

وی عنوان کرد: به نوآموزان بگوییم سبزه بکارند، اما نه با چیزی که آن را بعد از مدتی دور بیندازنند، بلکه آن را در جایی بکارند تا کودکان بدانند به هر چیزی که اطرافشان است باید توجه کرده و آن را حفظ کنند.

فضلی با اشاره به سفره هفت‌سین ایام نوروز خاطر نشان کرد: درست کردن سفره هفت‌سین با  دور ریختنی‌ها مورد توجه است؛ یعنی مقوله هویت را با محیط زیست ترکیب کردیم تا جای اینکه کودکان از بیرون ظرف‌هایی مانند کوزه تهیه کنند، پس از چند روز سبزه آنها را دور بریزند و هزینه‌هایی برای خانواده‌ها در بر داشته باشد،‌کار دیگری انجام دهند؛ از مربیان پیش‌دبستانی خواسته‌ایم به دلیل اهمیت کاردستی که در این مقطع وجود دارد، از وسایل دور ریختنی‌ در تهیه هفت‌سین استفاده کنند.

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در راهنمایی که تهیه کرده‌ایم، محورها اعلام شده است و توجه نوآموزان را به مسائلی که محیط زیست و سلامت خود و محل زندگی را مورد توجه قرار دهند، تأکید شده است.