پر تصادف ترین ایام در تعطیلات نوروزی

 سردار اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده ناجا در حاشیه رزمایش بزرگ ترافیکی نوروز 96 در جمع خبرنگاران به پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در نوروز امسال اشاره و اظهار داشت: پیش‌بینی هواشناسی این بوده که در چندین مرحله بارش برف و باران را در ایام نوروز شاهدیم، بنابراین از مردم تقاضا داریم که گزارش لحظه‌ای وضعیت جوی و ترافیکی را از رسانه‌ها دریافت کرده و علاوه بر زنجیر چرخ، تجهیزات لازم، غذای گرم همراه داشته و با باک پر به سفر بروند. 

جانشین فرمانده ناجا حجم سفر در نوروز را بالا ارزیابی کرد و گفت: بزرگترین و پرحجم‌ترین ترافیک را پیش رو داریم و تمهیدات لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم، حدود نیم میلیون نفر از همه دستگاه‌های خدماتی و امدادی آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند. 

این مقام ارشد نیروی انتظامی به دراختیار بودن 30 بالگرد و پرنده سبک برای رصد جاده‌ها، روان‌سازی ترافیک و مدیریت جاده‌ها اشاره و تصریح کرد: طرح نوروزی امسال از 25 اسفند تا 15 فروردین 96 اجرا خواهد شد. 

وی گفت: در نیروی انتظامی نیز 300 هزار مأمور از نقطه صفر مرزی تا درون کلان‌شهرها وظیفه تأمین امنیت ترافیکی و انتظامی را برعهده دارند. 

مؤمنی تأکید کرد: ظرفیت حفاظتی مرزها افزایش یافته و در همه نقاط کشور از کلان‌شهرها گرفته تا محلات، پارک‌ها و اماکن تجاری پیش‌بینی‌های لازم شده و مأموران پلیس به صورت استقراری، ایستگاه‌های ثابت و سیار برای تأمین امنیت مردم آماده خدمات‌رسانی هستند. 

مؤمنی تأکید کرد: رویکرد ناجا، تأمین امنیت از مبدأ تا مقصد برای همه مردم است.

وی با بیان این مطلب که 40 درصد حوادث رانندگی در نوروز گذشته به دنبال واژگونی بوده، عمده عوامل تصادف را سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز و رانندگی و واژگونی به دلیل خستگی و خواب‌آلودگی عنوان کرد و از رانندگان خواست با آرامش رانندگی کرده و از شتاب و عجله بپرهیزند چرا که جاه متعلق به همه مردم است. 

جانشین فرمانده ناجا موج اول سفرهای امسال را از چهارشنبه این هفته دانست و گفت: با توجه به تمهیدات دولتی که به دستگاه‌های دولتی اجازه داده که به کارکنان خود برای شنبه مرخصی بدهند، پیش‌بینی می‌شود حجم موج سفرها از چهارشنبه این هفته تا پایان هفته اول نوروز باشد که این موج اول سفرهاست. 

وی گفت: متأسفانه هر سال در اواسط تعطیلات نوروزی یعنی برگشت موج اول و رفت موج دوم، پرتصادف‌ترین ایام را داریم. 

وی با بیان این مطلب که رشد چند درصدی سفرها را داریم، از استقبال مردم برای سفر به مناطقی چون؛ مشهد، استان‌های شمالی کشور، فارس، اصفهان و هرمزگان گفت و ادامه داد: خوزستان نیز میزبان راهیان نور است؛ پلیس تمهیدات کمی و کیفی بیشتری را برای استان‌ها پیش‌بینی کرده است. 

مؤمنی با بیان این مطلب که امسال 350 نفر کمتر در تصادفات جاده‌ای کشته شده‌اند، از مردم خواست که از شتاب و عجله بپرهیزند. 

مهندس کشاورزیان معاون وزیر راه نیز در جمع خبرنگاران از شناسایی 3 هزار نقطه حادثه‌خیز گفت و خاطرنشان کرد: 350 نقطه پرحادثه ایمن‌سازی شده و بقیه نقاط نیز با نصب علائم آشکارسازی شده‌اند؛ رانندگان با رعایت سرعت مطمئنه به رانندگی بپردازند.