آمارهای جالب ثبت احوال

 سیزدهم رجب میلاد با سعادت حضرت علی (ع) به عنوان روز پدر نامگذاری شده است، به همین مناسبت مصاحبه حاضر در آستانه روز پدر (۲۲فروردین ) و تجلیل از مقام شامخ پدران، با سیف الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، به عنوان متولی تولید آمارهای جمعیتی کشور انجام شده ،تا با ارائه برخی گزاره های تبیینی مبتنی بر آمارهای مرتبط با این موضوع، نگاهی دقیق تر به مقوله پدران و مفاهیم آماری آن داشته باشیم.

مردان ایرانی چقدر از جامعه را تشکیل می دهند ؟

* ۵۱ درصد جامعه ایران را مردان تشکیل می‌دهند که نیمی از آنان در سنین کمتر از ۳۰ سال قرار دارند و ۶۳ درصد آنان دارای همسر و پدران بالقوه یا بالفعل هستند. بطور میانگین مردان ایرانی در کمتر از ۳۰ سال، ازدواج می کنند.

 

** مردان ایرانی در چه سنینی پدر می‌شوند؟

* در سال گذشته ۳۸ درصد ولادت‌های به ثبت رسیده مربوط به پدران ۳۰ تا ۳۵ ساله بوده است، این پدران بیشترین سهم را در کل به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین ۹۱ درصد پدران، خود اقدام به ثبت ولادت و اخذ شناسنامه برای فرزندان خود کرده اند و بقیه این وظیفه را به مادر یا جد پدری واگذار کرده یا به دلیل عدم ثبت ازدواج به ناچار همراه با همسر خود در اداره ثبت احوال حاضر و نسبت به دریافت شناسنامه اقدام کرده‌اند.

** مردان ایرانی در چه سنی ازدواج می‌کنند؟

* ۳۶ درصد مردانی که در سال ۱۳۹۵ ازدواج کرده‌اند در گروه سنی ۲۹-۲۵ قرار داشته‌اند. سهم گروه سنی ۲۴-۲۰ ساله نیز ۲۹ درصد است.

اما شاخص مهم در این زمینه میانگین سن در اولین ازدواج است که در سال ۱۳۹۵ به ۲۷٫۴ سال رسید. این رقم در استان تهران و البرز بیش از ۲۹ سال است. به صورت میانگین مردان سیستان و بلوچستان در سن پایین‌تری نسبت به سایر نقاط کشور ازدواج می کنند در حدود ۲۵ سال.

**فاصله سنی بین زوجین چقدر است ؟

*یکی از نکات جالب توجه، فاصله سنی بین زوجین در ازدواج های به ثبت رسیده در کشور است. در ازدواج های ثبت شده در سال ۱۳۹۵، به طور میانگین مردان ۵٫۳ سال از همسران خود بزرگتر بودند.

 

**وضعیت هم سن گزینی در کشور به چه صورت است؟

*ازدواج مردان و زنان هم سن در سال‌های اخیر رو به افزایش است. در سال ۱۳۹۵، ۱۲ درصد زوجین که اقدام به ثبت ازدواج کرده اند ،هم سن بوده‌اند.

** توزیع سنی مردان در زمان طلاق به چه صورت است؟

*بیشترین طلاق‌های به ثبت رسیده در سال ۱۳۹۵، با ۲۴ درصد مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال است.

گروه سنی بعدی را مردان ۲۹-۲۵ ساله تشکیل می‌دهند که سهم این گروه از طلاق‌های به ثبت رسیده در کشور، ۲۳ درصد است و میانگین اختلاف سن زوجین مطلقه نیز ۵٫۸ سال است.

** مردان مطلقه چه مدت با همسران خود زندگی کرده‌اند؟

* میانگین مدت ازدواج تا طلاق در طلاق‌های به ثبت رسیده، حدود ۹ سال است و ۴۵ درصد طلاق‌ها، ۵ سال پس از ازدواج به ثبت رسیده است.

** شایع‌ترین علت فوت مردان چیست؟

* مهمترین علل مرگ مردان ایرانی، بیماری‌های قلبی و عروقی است که علت مرگ ۳۸ درصد مردان ایرانی است که در سال ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفته‌اند و ۱۱ درصد آنان جان خود را در اثر سرطان‌ها و تومور‌ها از دست داده‌اند و ۹٫۴ درصد نیز جان خود را بر سر حوادث غیرعمدی باخته‌اند.

**ساختار سنی مردان متوفی به چه صورت است؟

*در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۵۴ سال، میزان ثبت مرگ مردان، دو برابر زنان یا بیشتر است. اما ۶۰درصد فوت‌های به ثبت رسیده در کشور، مربوط به مردان ۶۰ ساله و بیشتر است. میانگین سن مردان در زمان مرگ در شهر‌ها، ۶۰ سال و در روستاها ۶۳ سال است. البته این میانگین در استان گیلان، ۷۰ و در سمنان و یزد نیز ۶۷ و ۶۵ سال است.

 

**در فروردین امسال چه تعداد مرد ایرانی پدر شدند ؟

* به ۴۵ هزار و ۴۰۶ هموطن در فروردین‌ماه جاری پدر شده‌اند تبریک عرض می‌کنم. امیدواریم در دهه ثبت احوال و آمار حیاتی ( ۲۰۲۴-۲۰۱۵ )با یاری مردم عزیز امکان ارائه آمارهای تفصیلی بهنگام جمعیتی کشور توسط سازمان ثبت احوال، بیش از گذشته فراهم شود.