رشد سه برابری بیمه خبرنگاران

حسین انتظامی در جریان سفری یک روزه به اهواز و در نشستی با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات خوزستان که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، ضمن پاسخ به برخی سؤالات، به مباحثی همچون انتخابات خانه‌های مطبوعات، بیمه خبرنگاران، یارانه بیمه و...اشاره کرد.

وی درباره بحث بیمه خبرنگاران و اهالی مطبوعات گفت: چهار سال پیش تنها 4 هزار نفر از خبرنگاران از طریق صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان، بیمه بودند ولی اکنون و با اعطای یارانه بیمه، این تعداد به 12 هزار نفر افزایش یافته که همگی از طریق رسانه‌ها بیمه شده‌اند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کسانیکه سیاستهای بیمه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را رعایت نمی‌کنند انتظار همراهی ما را نداشته باشند چرا که ارائه هر نوع خدمات و حمایتی، مبتنی بر دارا بودن لیست بیمه خبرنگاران و همکاران مطبوعاتی است.

انتظامی با اشاره به اینکه سال 95 حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای بیمه و یارانه رسانه‌ها پرداخت شد، توضیح داد: به روزنامه‌های سراسری با حداقل 20 نفر همکار بیمه‌ای و به روزنامه‌های استانی حداقل با 10 نفر همکار بیمه‌ای، یارانه تعلق می‌گیرد.

 وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش بر عضوگیری بهتر خانه مطبوعات از خبرنگاران تأکید و تصریح کرد: در استان خوزستان 124 نشریه مکتوب و 56 سایت خبری و پایگاه اطلاع‌رسانی فعالیت دارند و حجم بسیار زیادی خبرنگار با آنها همکاری می‌کند؛ هر چقدر که خانه مطبوعات بیشتر عضو بگیرد مقتدرتر می‌شود و بهتر می‌تواند امور صنفی را مدیریت و راهبری کند.

انتظامی با بیان اینکه انتظار داریم در قبال خبرنگاران مسئولانه رفتار شود، ابراز کرد: باید توجه داشت که اولا خبرنگاران بیمه شوند و ثانیا بیمه آنها به خاطر مزایایی که دارد، حتما خبرنگاری رد شود و به اسم کارمند عادی نباشد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تأکید کرد: خانه مطبوعات باید پیگیر بیمه خبرنگارانی باشد که بیمه نیستند و آنها را معرفی کند تا نسبت به بیمه آنها اقدام شود.

وی درباره صندوق بیمه نویسندگان و هنرمندان، اظهار کرد: بیمه‌ای که از طریق این صندوق پرداخت می‌شد، فقط درمانی بود و جزء سابقه فرد محاسبه نمی‌شد بنابراین 15 یا 20 سال آینده خبرنگاران برای بازنشستگی با مشکل مواجه می‌شدند.

انتظامی درباره خانه مطبوعات خوزستان نیز گفت: خانه مطبوعات خوزستان از منظم‌ترین خانه‌های مطبوعات در کشور است و امیدواریم با کمک هم بتوانیم بخشی از مشکلات مطبوعات را حل کنیم.

 وی با اشاره به اینکه بحث آموزش در دستور کار دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها قرار گرفته و به دنبال ارائه مجوزهای آموزشی است، عنوان کرد: خانه‌های مطبوعات برای برگزاری دوره‌های آموزشی می‌توانند با هماهنگی با دفتر مطالعات به شرکت کنندگان گواهی معتبر آموزشی اعطا کنند.

معاون وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: خانه‌های مطبوعات می‌توانند در انجام برخی فعالیتهای فرهنگی همچون بزرگداشت چهره‌های فرهنگی و همچنین نظارت بر صدور مجوز مطبوعات با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مشارکت داشته باشند.

 انتظامی با اشاره به نقش و جایگاه خبرنگار و با تأکید بر اینکه خبرنگار با ویزیتور تفاوت دارد، اظهار داشت: دولت این صلاحیت را ندارد که تشخیص دهد چه کسی خبرنگار است؛ این صلاحیت توسط خانه مطبوعات باید بررسی و انجام شود.

وی به درج آگهیهای دولتی در مطبوعات استانی اشاره کرد و افزود: 70 درصد آگهیهای دولتی که از مبدأ خوزستان است باید حتما در مطبوعات استان چاپ شود و 30 درصد مابقی که آگهیهای آنها سراسری است همچون مزایده‌ها و مناقصه‌ها، می‌توانند آگهی را به روزنامه‌های سراسری بدهند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه برخی دستگاه‌های دولتی آگهیهای خود را در ویژه‌نامه‌های دولتی چاپ می‌کنند، یاد آور شد: آگهیهای دولتی نمی‌تواند در ویژه‌نامه‌های دولتی منتشر شود و حتما باید در روزنامه‌ها به چاپ برسد.