تصویب یک فوریت تعیین تکلیف حق التدریس‌ها و آموزشیاران سوادآموزی

در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی، یک فوریت طرحی به تصویب رسید که در صورت موافقت مجلس با جزئیات آن، دولت مکلف است حداکثر ظرف مدت یک‌سال تمام نیروهای حق التدریسی مشمول این قانون و همچنین معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد آموزی را پس از گذراندن دوره‌های آموزشی و بدون نیاز به شرکت در آزمون استخدامی به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآورد.

علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در  خصوص این طرح اظهار داشت: آموزشیار به مفهومی که قبلا از آن استفاده می‌شد بسیار تعداد کمی هستند که در زمان تبدیل وضعیت در گذشته، شرایط تبدیل وضعیت را نداشتند و اکنون با آنها مشغول همکاری هستیم.

وی افزود: از سال 91 و 92 به بعد از اصطلاح «آموزش دهنده» استفاده می‌کنیم و این افراد از طریق مؤسسات غیردولتی با نهضت سوادآموزی همکاری می‌کنند.

باقرزاده با اشاره به بند قانونی مربوط به این دسته از افراد، خاطرنشان کرد: در بند 10 ماده 17 اصلاحیه قانون تعیین تکلیف که در شهریورماه 1395 تصویب شد، چهار گروه که آموزش و پرورش باید از آنها نیرو جذب کند، عنوان شده است.

وی افزود: این چهار گروه شامل «مربیان پیش دبستانی»، «حق التدریس‌ها»، «آموزشیاران نهضت سوادآموزی» و «نیروهای خرید خدمت یا شرکتی» هستند.

وی ادامه داد: احتمالا «آموزشیاران» ناظر بر همین «آموزش‌ دهنده‌ها» باشد زیرا تأکید قانون قبلی است؛ اکنون آموزشیار با تعبیر سابق نداریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به زمینه همکاری جدید نهضت سوادآموزی با جهاد دانشگاهی، گفت: بر اساس این همکاری تاکنون 52 هزار و 700 نفر ثبت نام انجام داده‌اند که به عنوان «آموزش دهنده‌هایی» که تاکنون سابقه همکاری با ما داشته و علاقمند به ادامه همکاری هم هستند.

وی افزود: آمار آموزش دهنده‌هایی که اکنون با نهضت سوادآموزی همکاری دارند حدود 70 هزار نفر سالانه است و از این تعداد، افرادی به صورت «فرد به فرد» همکاری می‌کنند که مشمول قانون شهریور 1395 نمی‌شوند زیرا در قانون تأکید شده بود «آموزش دهنده‌های» تجمیعی نهضت سوادآموزی که بیش از 2 نفر را آموزش می‌دهند مشمول می‌شوند.

باقرزاده تصریح کرد: اکنون قالب فعالیت‌های نهضت سوادآموزی برون سپاری می‌شود و از آموزش دهنده‌هایی استفاده می‌کنیم که حق الزحمه آنها را هم پرداخت می‌کنیم و رابطه استخدامی با آنها نداریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تأکید بر اینکه در مجموع حدود 90 نفر آموزشیار داریم که مشمول قانون فوق می‌شوند، عنوان کرد: البته این موضوع به شرطی است که نظر قانونگذار، «آموزشیاران» سابق باشد و اگر منظور آموزش دهنده‌های موجود است باید بعداً عنوان در جزئیات قانون تغییر کند.