نصب هزار مجسمه در سطح پایتخت طی 10 سال

تعداد مجسمه های شاخص نصب شده در سطح شهر تهران که شهروندان توانسته باشند با آنها ارتباط برقرار کنند، چندان زیاد نیست.

شاید یکی از این مجسمه ها، بتواند همان مجسمه معروفی باشد که نیمی از معروفیت خود را وام دار به سرقت رفتنش است.

مجسمه ای که روایتگر پسرکی بنزی است که پایش را کمی بالا برده تا نامه ای را به داخل یک صندوق پست بیاندازد.

مجسمه ای که از زمان نصب در مقابل موزه پست حاشیه های زیادی داشته است.

ابراهیم  اسکندری، مجسمه ساز و خالق مجسمه پست  در رابطه با مجسمه پست و چگونگی نصب آن در سطح شهر می گوید: به عنوان یک شرکت کننده طرح خود را به نخستین دوسالانه مجسمه های شهری تحویل دادم و این طرح که پسر بچه ای در حال انداختن نامه به داخل صندوق پست بود، پذیرفته شد. دوست داشتم مجسمه ای طراحی کنم که علاوه بر تاثیرگذاری پیامی را نیز برای نسل آینده داشته باشد و گمان می کنم این مجسمه توانسته باشد این پیام را منتقل کند. به روی این پیام کار کردم تا اینکه طرح من برگزیده شد و پس از آن از من درخواست شد که مجسمه ام را ساخته و آن را در سطح شهر نصب کنم.

اسکندری می افزاید: بهترین مکان برای نصب این مجسمه، موزه پست بود و مجسمه مقابل موزه نصب شد. پس از نصب آن به این خاطر که مجسمه برنزی بودن چند بار در معرض تخریب قرار گرفت و این احتمال وجود داشت که به سرقت رود به همین خاطر درخواست نصب دوربین در اطراف آن ارائه شد اما با این تصمیم موافقت نشد تا اینکه یک سال و نیم قبل، مجسمه به سرقت رفت.

این مجسمه ساز با اشاره به درخواست های ارائه شده برای نصب مجدد مجسمه در مقابل موزه پست می گوید: پس از به سرقت رفتن مجسمه پست مسئولان سازمان زیباسازی درخواست کردند که بار دیگر این مجسمه ساخته شود. آن زمان به این خاطر که فرصت لازم را در اختیار نداشتیم، نمونه فایبرگلاس مجسمه را ساختیم و چند ماه قبل سرانجام برای بار دیگر مجسمه پست برنزی ساخته شد.

وی در خصوص انتقال مجسمه پست به داخل مجموعه باغ ملی می گوید: مجسمه جدید در داخل مجموعه باغ ملی نصب شده است و این اتفاق پس از مرمت و احیای سردر باغ ملی رخ داد. مکان جدید نصب مجسمه پست بسیار مطلوب است و احتمال سرقت آن نیز دیگر وجود ندارد.

 

از نصب پرتره جلال آل احمد تا ساخت مجسمه پیکان جوانان

 

اسکندری در پاسخ به این پرسش که تا کنون چه تعداد مجسمه ساخته شده شما در سطح شهر تهران نصب شده اند؟، می گوید: چندی پیش به سفارش سازمان زیباسازی، پرتره ای از جلال آل احمد را ساخته بودم و این مجسمه در نهایتدر منطقه اندرزگو و در بلوار صبا نصب شد. این پرتره 110 سانتی متری است و جنس آن نیز از برنز است.

وی در رابطه با مجسمه دیگر خود که یک پیکان جوانان گوجه ای رنگ است می گوید: یکی دیگر از مجسمه های ساخته شده من که یک پیکان جوانان گوجه ای رنگ است در خیابان جردن نصب شده است. جنس این مجسمه فایبرگلاس است اما تلاش کرده ام از موادی استفاده کنم که تخریب آن آسان نباشد و خوشبختانه شاهد هستیم که این مجسمه پس از نصب، تاکنون آسیبی ندیده است.

 

بروز خطا در نصب مجسمه های شهری

این مجسمه ساز با انتقاد از جانمایی نادرست برخی مجسمه ها در سطح شهر می گوید: نصب مجسمه ها در سطح شهر به درستی انجام نمی شود و گاه شاهد هستیم که نصب مجسمه ها در داخل اتوبان ها مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد می کند. مجسمه های شهری باید در داخل شهر نصب شوند و زمانی که نسبت به نصب آن در داخل بزرگراه ها اقدام می شود، تصادف رانندگان را در پی دارد.

اسکندری می افزاید: گاه شاهد هستیم که یک مجسمه در سطح شهر نصب شده اما بر سر جانمایی آن انتقادات زیادی مطرح است. دلیل آن نیز این است که پیش از نصب در خصوص مواردی مانند شرایط منطقه بررسی صورت نمی گیرد. در منطقه ای که بافت مذهبی دارد نوعی مجسمه ویژه باید نصب شود و در منطقه ای دیگر که برای مثال بافت ورزشی دارد، شرایط برای نصب مجسمه متفاوت است.

 

خطر نصب مجسمه هایی با جنس فایبرگلاس در سطح شهر

 

وی در رابطه با خطرات مجسمه هایی با جنس فایبرگلاس برای شهروندان می گوید: فایبرگلاس، موادی است که سمی و خطرناک بوده و مجسمه هایی که با این جنس ساخته می شوند برای شهروندان خطراتی را در پی دارند. ضمن اینکه استفاده از پشم شیشه در ساخت مجسمه ها نیز خطرناک بوده زیرا ممکن است این پشم شیشه وارد ریه شهروندان شده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.

این مجسمه ساز در خصوص مجسمه هایی که به صورت موقت در سطح شهر نصب می شوند می گوید: اکنون شاهد هستیم که مجسمه هایی به صورت موقت در سطح شهر نصب می شوند و بیشتر آنها نیز مجسمه هایی هستند که بسیار بی کیفیت بوده و در ساخت آن از مواد مطلوبی استفاده نمی شود. این نوع مجسمه سازی بیشتر به عروسک سازی شباهت دارد.

 

ورود فرهنگ غرب به زیباسازی پایتخت

مجسمه پست؛ از سرقت تا خانه جدید/ خطر نصب مجسمه هایی با جنس فایبرگلاس در سطح شهرها

اسکندری با اشاره به برخی طرح های مورد استفاده قرار گرفته در سطح شهر تهران می گوید: سال قبل و در آستانه عید نوروز 95 شاهد بودیم که سازمان زیباسازی اقدام به کشیدن چهره های شخصیت های کارتونی همانند "مینیون" ها در سطح شهر کرد. باید عنوان شود که اگر قرار به وارد کردن فرهنگ غرب به داخل کشور بود، نمونه های موفق بسیاری در غرب بود که بهتر بود آنها مورد استفاده قرار می گرفتند.

وی با بیان اینکه " نصب تخم مرغ های رنگی، حال و هوای ویژه ای به شهر می دهد" می گوید: طرح هایی مانند تخم مرغ های رنگی حال و هوای ویژه ای به شهر می دهد ضمن اینکه تخم مرغ رنگی برای مردم ایران، نمادی از سفره هفت سین است.

 

نصب هزار مجسمه در سطح پایتخت طی 10 سال

این مجسمه ساز با اشاره به کاهش سخت گیری ها در نصب مجسمه ها در سطح شهر می گوید: اکنون شاهد هستیم که سخت گیری ها نسبت به نصب مجسمه ها در سطح شهر کاهش یافته و همین موضوع نیز سبب شده گاه مجسمه هایی بی کیفیت و با اشکال در شهر نصب شوند.

وی می افزاید: طی 10 سال اخیر، بیش از هزار مجسمه در سطح شهر تهران نصب شده اند و این در حالی است که در نصب این مجسمه ها دقت کافی صورت نگرفته است.

اسکندری با تاکید بر اینکه مجسمه سازها در دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند می گوید: در دنیا مجسمه سازها از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده وو همه آنها را افراد متخصص شامل می شوند اما اکنون شاهد هستیم که در کشور عده ای تنها به واسطه کسب درآمد نسبت به ساخت مجسمه اقدام می کنند و نتیجه اقدامات آنها نیز کارهای بسیار بی کیفیت است.