محیط زیست آشوراده را واگذار نمی کند

 معصومه ابتکار در خصوص تعرض به برخی اراضی حفاظت شده، گفت: قانون  مشخص در مورد اراضی چهارگانه وجود دارد که طبق آن هیچ گونه واگذاری اجازه داده نمی‌شود، واگذاری یا هر تغییر در محدوده‌های حفاظت شده تنها با مصوبه شورای عالی محیط زیست امکان‌پذیر است و بخش واگذاری نیز بر عهده منابع طبیعی است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اجازه واگذاری ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته در برخی مناطق چهارگانه مطالعات مدیریتی انجام گرفته زیرا در بخش مطالعات امکان بهره‌برداری جوامع محلی یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نه در جهت واگذاری بلکه در جهت انجام برخی فعالیت‌ها پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: اقدامات در پارک ملی خمر کرمان نیز بر اساس مطالعات جاری و توافق نامه‌ای با شورای کمیته ملی گردشگری و سازمان منابع طبیعی برای اجرای طرح مدیریت با مشارکت بخش خصوصی انجام شد اما هیچ واگذاری اتفاق نیفتاده و تنها امکان انجام برخی کارهای سازگار با محیط زیست را با مشارکت مردم محلی روستاها داده شده است.

ابتکار با یادآوری وضعیت جزیره آشوراده، تصریح کرد: جزیره آشوراده هم همانند موارد دیگر است، در واقع هر گونه فعالیت در عرصه سرزمینی موقت که به تغییر کاربری و تخریب منتهی شود ممنوع است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: در جزیره آشوراده برنامه‌ای برای واگذاری وجود ندارد زیرا این منطقه پناهگاه حیات وحش است اما در دوره‌های قبل در میانکاله واگذاری غیرقانونی اتفاق افتاد و بیش از ۱۰۰ هکتار در داخل میانکاله واگذاری داشتیم اما خوشبختانه با رای دادگاه و اقدام سازمان حفاظت محیط زیست آزادسازی شد.

ابتکار با بیان اینکه در مناطق دیگر واگذاری غیرقانونی رخ داده است، گفت: در منطقه ورجین اطراف لواسانات واگذاری غیرقانونی صورت گرفت اما با رای دادگاه بازگردانده شد، متأسفانه سند غیرقانونی برای محدوده‌های داخلی منطقه ورجین صادر شد، حتی موردی در این زمنیه بود که بر مبنای آن ۵۰ مورد قلع و قمع ساخت و سازهای غیرقانونی رای گرفته بودند اما متأسفانه تبانی شده بود و مدیر حقوقی وقت استان تهران این پرونده را در خانه خود پنهان و از اجرا خودداری کرده بود.

وی افزود: این پرونده با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری و ۵۰ مورد مذکور قلع و قمع شد، ۱۰۰ مورد دیگر هم بعد از آن قلع و قمع شد این اقدامات به نوعی زمین خواری و تصرف محسوب می‌شود که باید رسیدگی شود و خوشبختانه در این زمنیه ارتباط خوبی بین سازمان و قوه قضاییه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: موضوع حفاظت از مناطق چهارگانه در دولت یازدهم بسیار سخت گیرانه دنبال شد کما اینکه همکاری خوبی هم با قوه قضاییه داریم.