اطلاعات تمام ایستگاه های پایش کیفیت هوا آنلاین می شوند
سعیدمتصدی معاون سازمان محیط زیست در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، در رابطه با تشریح دستاورد های دولت تدبیر و امید اظهار داشت: شهر تهران در سال 92، 160 روز هوای ناسالم داشت.
 
وی افزود: غلظت آلاینده بنزن باید طبق استاندارد جهانی زیر پنج PPB باشد ولی در تهران بالای ۳۰۰ PPB بود. حتی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در بخش‌های شمال تهران غلظت این آلاینده بیش از ۱۰۰۰ PPB اندازه گیری شد. این آلاینده رنگ، بو و مزه ندارد بنابراین به هنگام تنفس اصلا حس نمی‌شود اما سرطان زاست.
 
متصدی با اشاره به اینکه  50 درصد بنزین پتروشیمی مصرفی در سال 82از نوع بنزن بود، تصریح کرد:براساس تحقیقات موسسه بین المللی سرطان شناسی این ماده را به طور قطع سرطان زا اعلام کردند.
 
وی ادامه داد:در سال92 نیز با وجود بنزن در بنزین مصرفی خودروها مواجه شدیم که بر این اساس حذف10ملیون لیتر بنزن مصرفی روزانه را در دستور کار قرار دادیم.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:در طول 3سال بنزین کشور از یورو 1ویورو2 به یورو 4ارتقا یافت وبا ورود ستاره خلیج فارس به سیستم ، بنزین یورو 4در تمام کشور توزیع خواهد شد.
 
متصدی گفت:در اردیبهشت سال93، راهکار کاهش آلودگی هوا را به تصویب رسید که از 47 واحد این مصوبه 9 واحد زیر مجموعه محور حذف سوحت بنزین پتروشیمی بود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:در سال 94 تمام کلان شهرهای کشور را به بنزین یورو 4 تجهیز کردیم که زیر 50پی پی ام گوگرد داشت.
 
وی گفت: میزان مازد سوخت مناسب گاز در نیروگاه ها در سال 92که آلوده ترین آن 40درصد بود به زیر 8درصد رسید یعنی با کاهش 36درصد مصرف مازد در کل نیروگاه ها مواجه شدیم.
 
متصدی در ادامه گفت:بیش از ۱۹۰ ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور وجود دارد که در 10 روز آینده تمام اطلاعات این ایستگاه‌ها آنلاین شده و در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.