طراحی تلگرام برای بی‌ثبات سازی فضای اجتماعی ایران

از مهمترین نکاتی که می‌تواند بر روی این انتخابات تاثیر زیادی داشته باشد شبکه‌های اجتماعی مجازی، پیام‌رسانها و فضای مجازی است و یک جریان داخل کشور طی 4 سال گذشته تلاش زیادی برای زنده نگه داشتن این شرایط کرده، از خریدن کانالهای تلگرامی تا هماهنگی با کانالهای وابسته به مجاهدین خلق و سرویسهای اطلاعاتی غربی نظیر آمدنیوز در کارنامه این جریان وجود دارد.  

از دیگر تلاشهای این جریان طی سالهای اخیر می‌توان به نفوذ دادن تلگرام به عنوان پیام‌رسان اصلی در کشور اشاره کرد و این در حالیست که با توجه به اینکه این پیام‌رسان از جدیدترین پروتکلهای رمزنگاری استفاده می‌کند، نمی‌توانیم با مفاسد و منکرات درون آن به راحتی مقابله کنیم و در شرایطی که گروه‌های تروریستی تکفیری اطراف کشور ما حلقه زده‌اند و بدخواهان با جنگ نرم به دنبال استحاله و تغییر سبک زندگی مردم ما هستند این پیام‌رسان یک بستر امن برای تنفس این گروه‌های معاند و مفسد در کشور بوجود آورده است.

همچنین با انتشار خبرهای خاص پس از دستگیری ادمین‌های کانال‌های تلگرامی مشخص شد جریان نفوذ تا عمق برخی دستگاه‌های دولتی کشور پیش رفته است و به همین دلیل دروغ‌ها، بهانه‌ها و برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای زنده نگه داشتن تلگرام و فضای مجازی رها شده داشته است که به شرح زیر است:

الف) دروغ فیلترینگ هوشمند

در حالی دولت یازدهم سرمایه‌گذاری سنگینی بر روی پروژه فیلترینگ هوشمند کرده است که با توجه به پروتکل‌های رمزنگاری بر روی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی امکان فیلتر کردن محتوای این رسانه‌های تعاملی وجود ندارد و این در حالیست که پس از تاثیرگذاری تلگرام و اینستاگرام در انتخابات مجلس در اسفند 94 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با فشار کارشناسان و خانواده‌ها پس از مشخص شدن مفاسد عظیم در این شبکه‌ها مجبور به اعتراف می‌شود که فیلترینگ هوشمند تنها بر روی محتوای غیر رمز پاسخگو است؛ پیشتر جریان دولتی مدعی تاثیر‌گذاری این سامانه گرانقیمت بر روی تلگرام و اینستاگرام بودند.

ب)ساماندهی کانالهای تلگرامی بالای 5000 عضو

در حالی دولت این طرح را برای زمان خریدن زنده ماندن تلگرام تا انتخابات 96 ارائه کرد که پس از دستگیری ادمین‌های کانال‌های تلگرامی بسیاری از پیش‌بینی‌های کارشناسان درست از آب در آمد و آن این بود که هدف اصلی این طرح محدود کردن کانال‌های انقلابی و منتقد دولت است که در این طرح ثبت‌نام نکرده‌اند.

این طرح ناقص و غیرکارشناسی در حالی از سوی دولت پیشنهاد شد که دولت محترم خود می‌دانست این طرح از ابتدا شکست خورده است چرا که تلگرام مملو از کانال‌های به زبان فارسی بالای 5000 عضو ضد انقلاب، غیر اخلاقی، الحادی، هتاک به مقدسات و گروه‌های تروریستی نظیر داعش است  و طبیعی است که مدیران آن نمی‌آیند این کانال‌ را ثبت کنند و از طرف دیگر تمامی مدیران کانال‌های دستگیر شده، کانال‌هایشان در این طرح ثبت شده بود که پس از دستگیری اشاره مستقیم به هماهنگی با یک وزیر دولتی داشتند و اعتراف کرده‌اند فعالیت‌های غیر اخلاقی و ضد امنیت ملی داشته‌اند.

پس می‌شود به این نتیجه رسید که این طرح برای محدود کردن کانالهای انقلابی و منتقد دولت بوده و جریان هدایتگر مدیران کانال‌های تلگرامی دستگیر شده درون دولت قصدش در روز‌های نزدیک به انتخابات قصد غیر خیرخواهانه‌ای بوده است.

ج) ادعای نادرست راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

در حالی دولت محترم برای کم کردن انتقادها و فرار از کم‌کاری در 3 سال گذشته ادعای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را دارد که هیچ کدام از مراحل آن اجرا و تائید نشده است؛ شبکه ملی اطلاعات باید پس از تائید شورای عالی فضای مجازی توسط مرکز ملی فضای مجازی راه‌اندازی شود و این در حالیست که هیچ کدام از مراحل سپری نشده و حتی نشانه‌های افتتاح این شبکه هم دیده نمی‌شود.

تفکیک ترافیک داخلی از خارجی و تغییر تعرفه استفاده مصرف‌کننده دو نشانه اصلی راه افتادن شبکه ملی اطلاعات که امروز پس از ماه‌ها از این افتتاح نمایشی، هیچ کدام از این نشانه‌ها حتی از کیلومترها دورتر هم قابل مشاهده نیست؛ به نظر می‌رسد این افتتاح هم مانند دیگر افتتاح‌های این روزهای دولت تدبیر، کارکرد انتخاباتی دارد.

د) تعطیلی جلسات شورای عالی فضای مجازی برای خرید زمان

در حالی کشور روزهای خاصی را در فضای مجازی در 4 سال گذشته طی کرده است که بسیاری از جلسات شورای عالی فضای مجازی در این دولت تشکیل نشده است؛ آقای واعظی در میان خبرنگاران به این موضوع اشاره مستقیم داشته که تعطیلی جلسات شورای عالی فضای مجازی نظر رئیس‌جمهور بوده است! و به همین دلیل در این فرصت تعطیلی جلسات این شورا،  تلگرام در حال جا افتادن داخل کشور بود و جلسه‌ای برای تعیین تکلیف آن برگزار نشد.

ه) برگزاری همایش براندازانه ایران کانکت 2016

حضور جاسوس امریکایی به‌نام «نزار ذاکا» تحت عنوان مدیر منطقه‌ای آژانس توسعه فراملی امریکا در حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا به‌بهانه همایش هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات فارسی‌زبانان در داخل کشور، تجربه بسیار خوبی از برنامه‌ریزی دشمن برای ورود جاسوسانش به داخل کشور است که خوشبختانه این جاسوس امریکایی سریعاً شناسایی و دستگیر شد.

به تبع آن همایشی به نام ایران کانکت 2016 توسط یک شرکت انگلیسی وابسته به GCHQ(سرفرماندهی سایبری انگلیس)داخل کشور برگزار شد که نشان از برنامه‌ریزی گسترده برای بهره‌گیری از فضای مجازی به‌منظور براندازی انقلاب اسلامی داشت؛ در این همایش، شرکت انگلیسی شرط کرد که افراد و شرکتهای تحت تحریم بین‌المللی حق شرکت در آن را که در داخل خاک ایران برگزار شد، ندارند.

چ) ورود شرکت سوئدی پامگرنت به کشور و خرید استارتاپ‌های ایرانی

در حالی موضوع استارت آپ‌ها داخل کشور به این وضعیت تاسف بار رسیده که شرکت سوئدی پامگرنت وارد کشور شده و به اسم سرمایه‌گذاری بر روی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تمام استارتاپهای موفق ایرانی را یا به تصاحب در می‌آورد یا بخشی از سهام آنان را خریداری می‌کند.

این در حالی است که در پروژه نفوذ مشخص شد استارت‌آپ‌ها می‌توانند به عنوان پیشرانه اقتصادی ایجاد تغییر در جامعه ایران به حساب می‌آید و به همین دلیل است که آقای اریک اشمیت رئیس گوگل هزینه آنرا تقبل کرده است.

خ)ورود خانم ماریچه اسخاکه به ایران

حضور خانم ماریچه اسخاکه؛ نماینده هلندی مبدع چندین طرح ابتکاری برای ترویج «آزادی‌های دیجیتال» در ایران با ظاهری نامناسب و دور از شئون دیپلماتیک یکی از جنبه‌های اصلی حمایت هلند در حوزه زنان، امنیت و فناوری اطلاعات بمنظور براندازی بوده است و ورود این خانم به کشور برای سنجش تاثیر تلگرام و اینستاگرام بر روی جامعه زنان در ایران و ماموریتهای دیگر بوده است.

ع)ورود سناتور حامی صهیونیسم به ایران به همراه تعدادی جاسوس دیگر

در حالی وضعیت اسف‌بار فضای مجازی طی 4 سال گذشته در جریان است که خبری خاصی تمام فعالان این عرصه را دچار شوک می‌کند؛ ورود ند لامونت، سناتور حامی صهیونیسم و جاسوس ارشد سازمان سیا با تعدادی جاسوس دیگر به کشور و دیدار با یک مقام ارشد دولتی و یک عالم دینی وابسته به جریان اصلاح‌طلب در کشور که متاسفانه از این دیدار به دلیل محرمانه بودن خبری منتشر نشده است.

اما ند لامونت بعدها در گفتگو با خبرنگار نیویورک تایمز گفت: روز پنجشنبه در رستورانی لوکس در تهران، کوروش رزاقی، مشاور برجسته اقتصادی در ایران و دیگر سخنرانان در مورد پتانسیل اقتصاد ایران برای سرمایه‌گذاران امریکایی سخن گفتند و «نصرالله جهانگرد»، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، برای مخاطبان در مورد ظرفیت‌های ایران صحبت کرد، جهانگرد به زبان انگلیسی گفت: «از جمعیت 80 میلیونی ایران 40 میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند و شبکه‌های ٣G و 4G به سرعت در ایران در حال توسعه است»

موارد ذکر شده تنها گوشه‌ای از نفوذ صورت گرفته در کشور بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که همگی نشان از یک برنامه‌ریزی دقیق، حساب شده و مدون برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی دارد و یک جریان خاص سعی دارد با بهره‌گیری از این فضا تا حد ممکن مجری پروژه‌های غرب در کشور باشد.

باید توجه داشت امروزه دشمنان با پیام‌رسان تلگرام، شبکه اجتماعی اینستاگرام و دیگر سرویسهای این فضا به دنبال شبکه‌سازی درون ملت و تغییر ذائقه آنان پس از ذائقه‌سنجی دقیق هستند همچنین از نکات اصلی فراگیری شبکه‌های اجتماعی در سطح جامعه که دشمن در پی آن است، تعدیل افکار عمومی برای آماده‌سازی زمینه بی‌ثبات‌سازی اجتماعی، جنبش‌های اجتماعی، شهروند خبرنگار، اغتشاشات خیابانی و ...  که سه مرحله در این هدف متصور است:

الف) مرحله مقدماتی شامل تغییر سبک زندگی و عادت دادن مردم به زندگی سایبری و تغییر معیارهای زندگی، ساخت بدنه سیاسی برای جریان سیاسی، خبرسازی، هشتگ‌سازی و اتهام‌زنی‌های خاص در حوزه اجتماعی و فرهنگی نظیر ایجاد موج توئیتری با هشتگ #آزار_جنسی، #free… و #save… و ...

ب) مرحله توجیه که طی آن اخبار مهمی همراه با منابع درست و منابع مخدوش منعکس می‌شود تا زمینه توجیه تحریک احساسات به‌صورت همگانی فراهم شود مانند فعالیت کانال آمدنیوز.

ج) مرحله اجرا که طی آن کشور برای مقابله با این جریان‌سازی‌ها رو به جریان‌سوزی و جریان‌سازی معکوس روی می‌آورد و فضا از طرف جریان فتنه‌گر، رادیکال‌تر شده و دامنه تحرکات اجتماعی افزایش می‌یابد و از طرف مقابل دامنه مسدود‌سازی، فیلترینگ و عملیات سلبی تقویت خواهد شد.

مهمترین نکاتی که در انتخابات 29 اردیبهشت دشمن بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده و در صورت غفلت از آن می‌تواند شرایط خاصی برای کشور پدید آورد، به این شرح است:

انتخابات مجازی

توهم اکثریت با تاکید بر فضای مجازی

آمار‌سازیهای اینترنتی و تعداد فالور

مانورهای قبلی (پاشایی و اسیدپاشی در اصفهان و چالش‌ها)

تغییر ماهیت یک‌باره کانال‌های طنز و مبتذل به سیاسی

ساخت ربات‌ها و بات‌ها

هات اسپات‌ها

جهت‌دهی ماهواره و هم‌افزایی رسانه‌ها

کارویژه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی(چرخه هم‌افزایی)

سرویس‌های دو تابعیتی

استارتاپ‌ها

تلویزیون‌های هوشمند و ابزارهای مرتبط

دروغ فیلترینگ هوشمند

ابزارهای پخش زنده مانند اینستاگرام

ربات‌های آمارگیر

باید توجه داشت وضعیت فضای مجازی امروز کشور وضعیت رها شده، غیر منضبط و غیرقابل کنترل است و با توجه به پیشرفت هر روزه پروتکل‌های رمزنگاری اطلاعات، این فضا به سمت جرایم بیشتر و سوء استفاده بیشتر بدخواهان و دشمنان انقلاب اسلامی پیش خواهد رفت.

از مهمترین راهکار‌های مدیریت صحیح این فضا می‌توان به مطالبه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد که البته حتی با راه افتادن آن طبق پیش‌بینی‌ها هیچگاه اینترنت بسته نخواهد شد بلکه فقط سرعت و قیمت دسترسی تغییر پیدا خواهد کرد.

همگان باید توجه داشته باشند دروغ مسدودسازی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که یک جریان خاص سالهاست برای تخریب رقیبش به صورت غیر‌اخلاقی مطرح می‌کند، یک فریب است و باید مردم عزیز بدانند هزینه‌ای که امروز برای اینترنت جهانی به‌صورت گران، بی‌کیفیت، دلال محور و ... ارائه می شود، می‌تواند برای اشتغال، تولید داخلی، حمایت از جوانان تحصیل کرده و فریخته این کشور صرف شود.

باید مردم عزیز در شرایط روزهای منتهی به انتخابات مراقب سوء‌استفاده و مهندسی کلمات از سوی برخی از گروه‌ها باشند تا خدای نکرده با بازی قدرت و علمیات روانی این جریان به سمت خاصی هدایت نشوند.

این روزها فضای تلگرام و اینستاگرام مملو از دروغ‌ها و شایعات است که باید با دقت هر پیام رصد و تحلیل شده و در صورت تائید برای دیگران ارسال شود.