تغییر و تقویت ساختار سازمان ملی جوانان

محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اعلام این خبر که لایحه احیای سازمان ملی جوانان تدوین شده است، اظهار امیدواری کرد این لایحه تا هفته آینده به مجلس تقدیم شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: براساس مطالعه و بررسی‌های دقیقی که طی سه سال گذشته انجام شده است و با جمع‌بندی مسئولان و صاحبنظران در دوره‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که ادغام وزارت ورزش و جوانان یک اقدام غلط و غیرکارشناسی بوده و باعث شده مسائل و موضوعات مبتلا به جوانان نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد: عدم وجود یک سازمان مستقل که از اقتدار بالای مدیریتی برخوردار بوده و دارای اختیارات متناسب باشد، باعث شده سیاستگذاری در حوزه جوانان و همچنین پیشبرد برنامه‌های مرتبط با جوانان دچار مشکل شود از همین رو احیای این سازمان کاملا ضروری است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این مساله که با خروج حوزه جوانان از ساختار وزارتخانه ای و محروم ماندن از نظارت مجلس معضلاتی را به دنبال دارد، گفت: این موضوعی زمانی می تواند مورد توجه باشد که حوزه جوانان امور اجرایی قابل توجهی در اختیار داشته باشد.

رستمی ادامه داد: سازمان ملی جوانان یک سازمان فرابخشی است که به موضوعات حوزه جوانان و رصد فعالیت‌های آنان و هماهنگی سازی بخش‌های مختلف کشور برای انجام اقدامات هماهنگ و تشویق و ترویج بخش‌های خصوصی و مدنی برای ورود به این حوزه را بر عهده دارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، اظهار داشت: بیش از 80 درصد مسئولیت‌های سازمان ملی جوانان ستادی بوده و کار اجرایی نخواهیم داشت.

وی این شائبه که سازمان ملی جوانان در زمان فعالیتش کارایی لازم را نداشته است، قابل قبول ندانست و گفت: باید این طور بررسی کرد که نسبت علمکرد حوزه جوانان قبل و بعد از ادغام با وزارت ورزش چه تفاوت‌ها و چه تمایزاتی داشته است.

رستمی تصریح کرد: اهمیت مساله را زمانی می‌توان درک کرد که بدانیم موضوع جوانان یک موضوع تک بعدی نیست که تنها وزارت ورزش و جوانان را مسئول آن بدانیم، در واقع هر یک از مباحث جوانان در یک وزارتخانه قابل پیگیری است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه، گفت: مسائل جوانان باید به صورت فرابخشی دنبال شود تا بتواند از سازمان‌ها و نهادهای مختلف گزارش عملکرد گرفته و سیاست‌گذاری‌های لازم را اجرا کرد.

به گفته رستمی ایجاد یک سازمان فرابخشی در حوزه جوانان می‌تواند قدرت مطالبه‌گری را از بخش‌های مختلف دولت ایجاد کند. 

وی افزود: جایگاه ضعیف معاونت در  وزارتخانه ورزش و جوانان باعث شده که هیچکدام از دستگاه‌ها زیر بار دستورات آن نروند و به همین دلیل کاری پیش نمی‌رود.

رستمی با ارزیابی وضعیت موجود وزارت ورزش و جوانان گفت: این معاونت کارکردهای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارتی‌اش را از دست داده است؛ این در حالیست که سازمان ملی جوانان می‌تواند دستگاه‌ها را مکلف به پاسخگویی کند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: براساس آیین‌نامه‌های مصوبی که در سازمان ملی جوانان نوشته و شورای عالی جوانان آن را تصویب و اجرا می‌کند، اقتدار از دست رفته به حوزه جوانان باز می‌گردد.

وی ادعای مخالفین درخصوص نبود قدرت لازم در سازمان ملی جوانان را قابل قبول ندانست و گفت: مخالفین بیشتر می‌خواهند پوسته‌ای از عنوان جوانان در کشور وجود داشته باشد. آنها به وجود یک سازمان جامع و کامل و مقتدر معتقد نیستند که بتواند منافع و نیازهای جوانان را عمیقا دنبال کند.

رستمی تاکید کرد: مخالفین به اسم معاونت جوانان راضی هستند؛ اینکه کارکرد دارد یا ندارد برای آنها اهمیتی ندارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درخصوص تغییر و تقویت ساختار سازمان ملی جوانان نیز اظهار داشت: درصدد تغییر در ساختار این سازمان هستیم تا بتوانیم اهداف مورد نظر خود را در آن دنبال کنیم که البته این مهم پس از تصویب بازگشت دوباره سازمان ملی جوانان دنبال خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اقتدار و اختیارات لازم هر بخشی به سازمان ملی جوانان اعطا شود قطعا این سازمان به نیازهای جوانان پاسخگو خواهد بود، یعنی اگر در سیاست‌گذاری‌های نهادها درخصوص موضوع جوانان کوتاهی شود آنها ملزم خواهند بود به این سازمان پاسخگو باشند.