کپک و قارچ ها را جدی بگیرید

رطوبت یکی از عوامل اصلی بروز کپک و قارچ بین موجودات زنده در دنیا است، برخی از انواع کپک ها به شدت برای سلامت انسان ها مضر هستند و می توانند باعث واکنش های آلرژیک شدید شوند، افرادی که مبتلا به آلرژی های تنفسی و یا حتی پوستی هستند باید حتی الامکان از مجاورت با عوامل تحریک کننده آلرژی از جمله قارچ ها، هاگ کپک ها و گرده های گل ها خودداری کنند.

از جمله عوارضی که قرار گرفتن در معرض کپک و قارچ ها می تواند در افراد ایجاد کند می توان موارد زیرر ا نام برد:
گرفتگی بینی، سوزش گلو، سرفه یا خس خس سینه، سوزش چشم، تاری دید، گلو درد، سرفه مزمن ،راش پوستی ، واکنش شدید سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به آلرژی ، تشدید علائم آسم در افراد مبتلا به آسم و بروز بیماری مزمن ریوی در برخی افراد از جمله  بیماری انسدادی ریه همگی می تواند به خاطر استشمام و در معرض هاگ قارچ و کپک قرار گرفتن ایجاد شود.
 کارشناسان برای جلوگیری از ایجاد مشکلات سلامتی در ارتباط با قارچ ها و کپک ها به افراد توصیه های زیر را می کنند:
لولای درب و پنجره ها را به طور دائم تمیز کنید تا مانع از ورود گرد وخاک و آلودگی به محیط خانه شوید، درون خانه به طور منظم گردگیری ونظافت با وسایل دارای فیلتر انجام دهید تا از رشد میکروب وقارچ جلوگیری کنید.
فضای درون حمام و سرویس بهداشتی را به طور منظم نظافت کنید زیرا این قسمت از خانه به دلیل فضای مرطوب خود بسیار مستعد رشد قارچ و کپک ها هستند.
پس از ورود به منزل بویژه در فصل بهار حتماً استحمام کرده کلیه البسه خود را عوض کنید، در صورت وجود علائم فوق و حساسیت به پزشک متخصص مراجعه کرده تا با تشخیص دقیق نوع آلرژی بتواند راهنمایی ها و روش های درمانی لازم را به شما معرفی کند.