۲۲ کیلومتر از خط ۷ متروی تهران با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید

 خط ۷ مترو که با استفاده از دو دستگاه TBM برای اولین بار در شبکه مترو ساخته شده  است، دارای بیشترین ایستگاه‌های تبادلی با شبکه متروی تهران بوده و از زیر کلیه خطوط متروی پایتخت می گذرد.

خط ۷ مترو از شهرک امیرالمومنین(ع) جنب ورزشگاه تختی شروع شده و در مسیر شرق به غرب از میدان شهید محلاتی، میدان محمدیه و خیابان مولوی می گذرد. سپس با تغییر مسیر به سمت شمال از تقاطع بزرگراه نواب، خیابان قزوین، تونل توحید، بیمارستان میلاد و میدان صنعت عبور می‌کند و در نهایت در انتهای خط به سعادت‌آباد و میدان بوستان می‌رسد.

طول این خط ۲۷ کیلومتر است که با اضافه شدن ۵ کیلومتر طرح توسعه به ۳۲ کیلومتر خواهد رسید و جمعا ۲۵ ایستگاه خواهد داشت. به طوری که کمترین عمق خط ۱۴ متر و بیشترین عمق خط ۵۶ متر است.

این خط که بیشترین ایستگاه تبادلی را با دیگر خطوط مترو تهران دارد، دارای ۹ ایستگاه تبادلی است و پیش‌بینی شده ۲۰ رام قطار با هشت واگن در آن خدمات دهی داشته باشند.

با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر افتتاح ایستگاه‌ها به صورت صددرصدی، صبح امروز تنها ایستگاه‌های بسیج، میدان محمدیه، بریانک، کمیل، شهید نواب صفوی، دانشگاه تربیت مدرس و میدان صنعت بهره‌برداری شد و ایستگاه‌های عبوری شامل آهنگ، شهید محلاتی، شهدای ۱۷ شهریور، میدان قیام، مولوی، مهدیه، هلال احمر، رودکی، توحید، باقرخان، بوستان گفتگو و برج میلاد پس از نصب پله‌های برقی کار خود را آغاز خواهند کرد.

برای احداث این خط ۳میلیون و ۶۵۰هزار مترمکعب معادل ۵ تونل رسالت، چهار تونل توحید و سه تونل نیایش خاکبرداری انجام شده است و بتن ریزی آن نیز ۹۲۳ هزار متر مکعب یعنی معادل ۳۰ برج میلاد بوده است.ضمن اینکه ۱۱۰ هزار تن آرماتوربندی معادل ۱۱ برج ایفل انجام شده است.

 سایر ایستگاه‌های خط ۷ در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری صددرصدی قرار می‌گیرند.