فناوران ایرانی «موتور کم‌مصرف» ساختند

 تولید خودروهای با مصرف پائین، آلایندگی کمتر و البته توانمندی بالاتری که بتواند معایب موتورهای قبلی را نداشته و جایگزین آنها شود، یکی از چالشها و دغدغه‌های اصلی و مهم خودروسازهاست.

کشورمان نیز البته این مورد را به‌صورت جدی مورد توجه قرار داده و به مدد شرکتهای فناور داخلی، با حرکت در این راستا به سوی بومی‌سازی موتورهای خودرو، هم‌گام و هم‌پای استانداردهای جهانی گام برداشته است.

به گفته‌ مجتبی میرسهیل؛ مدیر‌عامل توسعه قوای محرکه تیوان،کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها چالشی جدی است که کشور را بر آن داشت تا ساخت موتورهای خودرو را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آلایندگی و کیفیت، به دست متخصصان بومی آغاز کند.

 میرسهیل گفت: ساخت موتور کم‌مصرف تک سیلندر مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 6 و با میانگین قدرتی بین 75 تا 122 اسب بخار با همکاری و مشارکت قطعه‌سازان بزرگ داخلی، معتبرترین شرکت طراحی موتور دنیا و با تلاش این شرکت فناور داخلی در قالب طرح کلان ملی فناوری و نوآوری آغاز شده و اکنون به ثمر رسیده است.

 بهبود شرایط محیط زیست و اصلاح الگوی مصرف

مجری طرح کلان ملی طراحی و ساخت خانواده موتور یک لیتری سه سیلندر کم‌مصرف با اشاره به توجه جدی بر تحقق شعار اصلاح الگوی مصرف همچنین بهبود شرایط محیط زیست با کاهش آلاینده‌های ناشی از خودروها گفت: نخستین نمونه تجاری این موتور با پشت سر گذاشتن موفق آزمونهای عملکردی، آلایندگی و مصرف سوخت و نیل به اهداف مدنظر طراحی شده است.

این فعال فناور به ثمر نشستن نخستین قرارداد انتقال فناوری بین ایران و اروپا در سفر ستاری به وین اتریش در تیر ماه 94 را دستاوردی منتهی به تحقق این طرح کلان فناور عنوان و اظهار کرد: با تحقق این انتقال فناوری، متخصصان داخلی دانش لازم برای طراحی و ساخت موتورهای با فناوری روز دنیا را در قالب job sharing تعیین شده بین طرف اروپایی و بخش دانش‌بنیان خصوصی داخلی به دست آوردند.

وی به ویژگیهای منحصر به فرد نخستین موتور پرقدرت کم مصرف یورو 6 ساخت کشورمان اشاره کرد و گفت: این موتور مطابق آخرین فناوری روز دنیا طراحی شده است و تولید آن سبب ایجاد جهش سه دهه‌ای فناوری تولید موتور خودرو در داخل کشور خواهد شد.

کاهش چند هزار درصدی مصرف سوختهای آلاینده

به گفته این فعال فناور متوسط مصرف سوخت این خانواده موتور در بازه 4.5 تا پنج لیتر در 100 کیلومتر است و با راه‌اندازی خط تولید 250 هزار دستگاه در سال به میزان 11 میلیارد لیتر مصرف سوخت در طی 100 سال  صرفه‌جویی خواهد شد.

میرسهیل تسهیل و ایجاد زمینه‌ تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور با توجه به روزآمد بودن بودن فناوری موتور یاد شده و لحاظ شدن نیازمندیهای فنی در طراحی را از ویژگیهای این طرح عنوان کرد و افزود: با توجه به سطح آلایندگی موتور یورو 6 به کارگیری این موتور نقشی اساسی در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و بهبود کیفیت هوا در کلانشهرها خواهد داشت.

تأمین تمامی قطعات اصلی موتور (بلوک، سیلندر، شاتون و ... ) توسط سازندگان داخلی انجام خواهد شد و تولید موتور در سال اول با 55 درصد ساخت داخل آغاز شده و طی سه سال به 85 درصد خواهد رسید.