عاملی که نمی گذارد شما صاحب فرزند شوید!

 کارشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند زنانی که دچار عفونت لثه و بیماری‌های دندان و دندان، از جمله پوسیدگی و وجود حفره‌های دندانی هستند تا چهار بار کمتر از سایر زنان همسن خود در یک سال شانس باروری دارند. 

براساس پژوهش‌ها عفونت لثه مانع از تخمک گذاری و ایجاد فولیکول در رحم مادر می‌شود. 

همچنین این عفونت‌ها بر اندازه اندومتر رحم مادر موثر است و می‌تواند سبب ناباروری موقتی شود. 

کارشناسان بر این اساس به زنانی که تمایل به باروری دارند، توصیه می‌کنند از یک سال قبل از بارداری، نظارت دقیقی بر سلامت و بهداشت دهان و دندان خود داشته باشند و در صورت وجود بیماری، عفونت یا پوسیدگی دندان حتماً آن را برطرف کنند. 

یکی از مشکلات دندان پزشکان انجام معاینات و اقدامات درمانی در زمان بارداری بانوان است تا آسیبی به مادر و جنین وارد نشود. 

بسیاری از دارو‌ها در این زمان برای جنین خطرناک است و می‌تواند سبب عوارض جدی سلامتی بر روی جنین و حتی خاتمه بارداری شود. 

از جمله خطرناکترین مشکلات دهان و دندان که مانع از باروری در زنان می‌شود می‌توان التهاب پریودنتیت، بیماری لثه و عفونت فک زیرین را می‌توان نام برد که سبب التهاب در بدن شده و روند بارداری را متوقف و دچار اختلال می‌کند. 

بیماری پریودنتیت به نوعی التهاب باکتریایی بافت لثه گفته می‌شود که منجر به از بین رفتن لثه‌ها و نیز از بین رفتن دندان‌ها می‌شود. 

پریودنتیت یک مشکل عمده بهداشتی در دنیا است که بر روی ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت مردم جهان تاثیر می‌گذارد که در بازه سنی ۳۵ الی ۴۴ سال بیشتر مشاهده می‌شود. 

کارشناسان دانشگاه هلسینکی فنلاند این نتایج را با تحقیق بر روی ۲۵۶ زن غیرباردار سالم در بازه سنی ۱۹ تا ۴۲ سال که تمایل به فرزندآوری داشته اند و بررسی وضعیت سلامت دهان و دندان آنها بدست آورده اند. 

در تحقیقی همسو دانشمندان دانشگاه ایالتی نیویورک نیز با مطالعه بر روی بیش از ۵۷ هزار زن یائسه به مدت هفت سال دریافتند افرادی که دچار بیماری‌های لثه و مشکلات دهان و دندان هستند ۱۲ درصد بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های مرگبار از جمله سرطان و مشکلات قلبی عروقی قرار دارند. 

این میزان درخصوص افرادی که تمام دندان‌های خود را ازدست داده اند به میزان ۱۷ درصد است. 

بر این اساس، کارشناسان به افراد به ویژه بانوان توصیه می‌کنند به نظافت دندان‌های خود اهمیت کافی داده، معاینات دوره‌ای را انجام دهند، همچنین از خوردن مواد غذایی شیرین و ترش خودداری کنند تا دندان‌های سالم تری داشته باشند.