دلیل تفاوت سطح دمای هوای شهرها با اعداد هواشناسی چیست؟

 شاید برای همه افراد این موضوع پیش آمده باشد که در یک روز  تابستانی و داغ، دمای هوای متفاوتی را با آمار و ارقام سازمان هواشناسی مشاهده کنند.

مردمی که در بیرون از منازل و یا زیر تابش مستقیم خورشید تردد می‌کنند به‌طور حتم به با افزایش یک تا پنج درجه‌ای دمای هوا نسبت به آمار اعلامی سازمان هواشناسی مواجه شده‌اند.

حقیقت ماجرا این است که آمار منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور و یا سایر نقاط جهان دقیق بوده و براساس اندازه‌گیری دستگاههای مختلف سنجیده و اعلام می‌شود اما یکی از اصلی‌ترین علل تفاوت اعداد به خاطر تاثیرات تابش و بازتابش نور خورشید در فضای آزاد است.

دمای هوایی که مردم طی تابستان و ماههای گرم سال در سطح شهرها و زیر تابش یا بازتابش خورشید احساس می‌کنند با دمای قرائت شده از ادوات هواشناسی که در داخل پناهگاههای استاندارد وجود دارد، متفاوت است.

این نکته حائز اهمیت است که سازمان هواشناسی در تمام نقاط دنیا و ایران دمای هوا را اندازه‌گیری می‌کند و انرژی تابشی خورشید را اندازه نمی‌گیرد و این گرمای افزون‌تری که مردم در سطح شهرها احساس می‌کنند نیز به‌سبب تابش و بازتابش نور خورشید است.

البته باید به این مهم نیز توجه کرد که طبق استاندارد سازمان هواشناسی جهانی ادوات اندازه‌گیری دما برای محافظت در پناهگاهها قرار دارند چرا که بادهای گرم و سوزان و تابش مستقیم می‌تواند باعث آسیب به این دستگاهها شود بنابراین این تمهیدات و سایر عوامل باعث می‌شود تا مردم گرمای یک تا پنج درجه‌ای بیشتری را در سطح شهرها مشاهده کنند.

تردد خودروها، انتشار گازهای گلخانه‌ای، تابش مستقیم خورشید و ... هم جزو عوامل دیگر تفاوت دما میان سازمان هواشناسی و سطح شهرها محسوب می‌شوند.