احتمال وقوع حریق در جنگل های خجیر و سرخه‌حصار

نقی میرزاکریمی درباره برنامه‌های یگان حفاظت محیط  زیست استان تهران برای جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگلهای استان اظهار کرد: خوشبختانه در جنگلها و مراتع استان تهران آتش‌سوزیهای زیادی تاکنون اتفاق نیفتاده اما آمادگی لازم برای اطفای حریق وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته 6 مورد آتش‌سوزی به‌دلیل سهل‌انگاری گردشگران در پارک ملی خجیر و سرخه‌حصار به‌وقوع پیوست که با سرعت عمل دستگاههای ذیربط به سرعت مهار شد.

 فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه فرهنگ‌سازی به گردشگران می‌تواند برای جلوگیری از بروز حریق در مراتع و جنگلها اثرگذار باشد، افزود: گردشگران و کسانی که برای تفریح به مراتع، پارک ملی و مراکز جنگلی مراجعه می‌کنند باید از روشن کردن آتش در محلهای مستعد خودداری کنند.

میرزاکریمی ادامه داد: در طی فصل جاری، علفهای مراتع خشک شده‌اند و گیاهان مرتعی نیز قابل اشتعال هستند بنابراین باید مردم و مسئولان نسبت به حفاظت از مراتع و جنگلها دقت لازم را داشته باشند.

وی توضیح داد: پوشش گیاهی محلهایی همچون خجیر و سرخه‌حصار در این فصل با کوچکترین جرقه آتش، دچار حریق می‌شود به همین دلیل باید اقدامات لازم برای پیشگیری یا اطفای سریع صورت گیرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران متذکر شد: گردشگرانی که در مناطق تفریحی آتش روشن می‌کنند، بعد از اتمام برنامه‌های خود نسبت به خاموش شدن آن اطمینان کافی را داشته باشند.

میرزاکریمی تصریح کرد: مناطق شمیرانات، پارک ملی لار، پارک ملی خجیر، سرخه‌حصار، دماوند، فیروزکوه و ورامین جزو بخشهای زیرمجموعه استان تهران هستند که باید مراقبت لازم از سوی جوامع محلی و گردشگران برای حفظ محیط زیست انجام گیرد.

وی افزود: اگر مراتع و یا پوششهای گیاهی از بین بروند ضمن وارد آمدن آسیب به محیط زیست، دامها نیز با مشکل مواجه خواهند شد بنابراین باید در حفظ و حراست محیط زیست از خطراتی همچون آتش‌سوزی کوشا باشیم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران اظهار کرد: مردم و گردشگران در صورت مشاهده حریق در مناطق حفاظت شده و مراتع، مراتب را به شماره‌های 1540 سازمان محیط زیست و یا 77355781ـ2 اطلاع دهند.