حریق سالانه ۶ هزار هکتاری در جنگل های کشور

نگهدار اسکندری، مشاور مدیر کل دفتر ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در      مراسم تودیع و معارفه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار کرد: طی دو دهه اخیر تخریب سرزمینی، بیابان زایی، تخریب آبخوان ها و خشکسالی از مهمترین چالش های حوزه منابع طبیعی بوده اند.

اسکندری عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی و کشاورزی را از مهمترین دلایل بروز تخریب سرزمینی برشمرد.

وی حفظ منابع خاکی را بسیار حائظ اهمیت برشمرد و یادآور شد: سازمان جنگل ها و مراتع کشور از سال 57 تاکنون پنج میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی کشور را برای امور کشاورزی و صنعتی به ادارات ذی ربط واگذار کرده است.

وی در ادامه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی از مهمترین دغدغه های کشور عنوان کرد و گفت: هر ساله شاهد این موضوع هستیم که در استان های شمالی کشور اراضی کشاورزی و جنگلی برای انجام ساخت و سازها تخریب می شوند.

این مسئول با تاکید بر این نکته که باید جلوی این تغییر کاربری ها گرفته شوند، تصریح کرد: تامین منابع غذایی آیندگان بر حفظ منابع طبیعی و کشاورزی وابسته است.

وی همچنین یادآور شد: این سازمان در سال 81 نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده بود و متاسفانه طی سال های اخیر نیز شاهد خشک شدن تالاب جازموریان بوده ایم که این اتفاقات به علت عدم رعایت حق آبه و فقدان دیدگاه های جامع نگرانه رخ داده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این دو منبع آبی بسیار مهم کشور به کانون های بحران ریزگردهای کشور تبدیل شده اند.

اسکندری در بخشی دیگر از سخن خود به آتش سوزی جنگل ها اشاره کرد و گفت: سالانه به طور متوسط شش هزار هکتار از سطح جنگل های کشور دچار آتش سوزی می شوند که 70 درصد از این آتش سوزی ها در جنگل های زاگرس رخ می دهند.

وی عامل انسانی را علت اصلی بروز این آتش سوزی ها عنوان کرد.

مشاور مدیر کل دفتر ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خاتمه با بیان اینکه برای حفظ جنگل ها و مراتع طبیعی کشور باید مردم نیز مشارکت داده شوند، اعلام کرد: در برنامه ششم توسعه واگذاری 10 میلیون هکتار از اراضی مرتعی کشور به مردم و مهار سه میلیون هکتار از هفت میلیون هکتار کانون های فرسایش بادی کشور در دستور کار این سازمان است.

به گزارش اترک نیوز، رضا باغبان، مدیر کل پیشین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این مراسم اظهار کرد: این اداره کل را طی 14 ماه با 40 درصد پست خالی مدیریت کردم.

باغبان واگذاری اراضی منابع طبیعی برای انجام پروژه ها را یکی از چالش های مهم استان برشمرد و تصریح کرد: بنده به اجرای قانون و مقرارت در واگذاری اراضی بسیار متعهد بودم و هستم.

به گزارش اترک نیوز، رضا باغبان، مدیر پیشین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تودیع و حسن وحید نیز به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.