طول عمر مفید کرم‌های ضدآفتاب چقدر است؟

 کرم های ضد آفتاب نقش مهمی در حفاظت از پوست ما در برابر نور خورشید دارد. اما آیا همه ی ضد آفتاب ها این خاصیت را دارند یا نه، در این مطلب می خوانیم.

یادتان باشد دفعه ی بعد که به ساحل می روید، نگاهی به تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب خود بیاندازید و مطمئن شوید که هنوز خاصیت خود را از دست نداده است! به گفته ی جورجیوس اماندیس ۱ ، پروفسور مرکز تکنولوژی دارویی دانشگاه سوئیس، میزان ماندگاری کرم ضد آفتاب به نحوه ی نگه داری آن بستگی دارد.

اگر کرم در مکانی سرد و خشک نگه داری شود، ۵ تا ۱۰ سال خاصیت خود را حفظ می کند.

هر چند شرکت های تولید کننده ی محصولات بهداشتی، مدت زمان بهینه ی مصرف ضد آفتاب را ۳ سال اعلام کردند. ولی اغلب مردم، کرم های ضدآفتاب را در ماشین جلوی نور یا کیف خود نگه داری می کنند؛ که نور خورشید باعث تخریب ترکیبات آنها شده و عمرشان به ۶ ماه تا ۱ سال کاهش می یابد.

با بالا رفتن سن ضد آفتاب در اثر نور خورشید و رطوبت، ترکیبات آن تجزیه شده و یا اکسیده می شوند که خاصیت ضد آفتاب بودن را از دست می دهد. به گفته ی دکتر ایماندیس، هیچ ضد آفتابی به طور کامل خاصیت خود را از دست نمی دهد، شاید کار حفاظتی خود را به نحو احسن انجام ندهد ولی هنوز یک “ضد آفتاب” است.

به طور مثال، ضد آفتابی که ابتدا فاکتور حفاظتی در برابر خورشید ۵ ، ۵۵ بوده، بعد از مدتی به میزان  ۴۰ یا ۳۰ می رسد. فاکتور SPF نشان می دهد که فرد تا چه حد می تواند زیر آفتاب باشد؛ بدون اینکه آفتاب سوخته شود. به طور طبیعی اگر فردی در ۱۰ دقیقه آفتاب سوخته شود، با SPF ۳۰ می تواند ۳۰ الی ۳۰۰ دقیقه در آفتاب بماند.

ترکیبات ضد آفتاب ها

کرم های ضد آفتاب حاوی ترکیبات غیر ارگانیکی مثل زینک اکساید و تیتانیوم دی اکسید می باشند که با جذب یا منعکس کردن اشعه ی ماورای بنفش که پوست شما را سوراخ می کند، از آفتاب سوختگی جلوگیری می کنند. هم چنین این کرم ها، دارای مواد طبیعی مرطوب کننده و معطر؛ مثل آلوئه ورا یا روغن بادام هستند.

به گفته ی پروفسور ریگوربرتو آدوینکولا ۲ ، استاد دانشگاه علم ماکرو مولکولار و مهندسی پزشکی در کلو لند ۳ ، ماده ای بنام امولسیون کننده ۴ در کرم ها بکار برده می شود که بدون آن، آب و روغن نمی توانند ترکیب پایدار ایجاد کنند. همین ماده باعث می شود که کرم در صورت باقی مانده و جذب پوست گردد ولی به آن نچسبد. قبل از مصرف بهتر است تیوب کرم را تکان دهید تا بافت آن یکنواخت شود.

مردم به میزان کمتری از آنچه پزشکان و شرکت های دارو سازی توصیه کرده اند، از ضد آفتاب استفاده می کنند. برای جلوگیری از آفتاب سوختگی باید قسمت هایی را که در معرض نور خورشید است، هر ۲ الی ۳ ساعت یکبار با کرم بپوشانید و از عینک های آفتابی استاندارد استفاده کنید.

جدیدا اسپری های ضد آفتاب وارد بازار شده است که طرفداران زیادی پیدا کرده ولی اثر چشمگیری در مقایسه با کرم ندارند، به طوریکه هر ساعت باید آن را روی پوستتان اسپری کنید.