ابتکار خواستار همگرایی منطقه و جهان برای حل معضل گردوغبار شد

کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردوغبار صبح امروز در محل سالن اجلاس سران تهرن افتتاح شد. معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این کنفرانس بر اساس چهار قطعنامه سازمان ملل متحد شکل گرفته است، گفت: وزارتخانه‌های داخلی ایران یعنی وزارتخانه امور خارجه، جهاد کشاورزی،‌ نیرو و معاونت علم و فناوری، با همکاری کارگزاری‌های مختلف سازمان ملل ازجمله اداره امور اجتماعی ـ اقتصادی ملل متحد، برنامه محیط زیست سازمان ملل و برنامه عمران ملل متحد با همکاری دیگر کشورها، این کنفرانس را برگزار خواهند کرد.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت روزافزون طوفان‌های گردوغبار و تأثیر بین‌المللی و منطقه‌ای که متأسفانه با تشدید وقوع و شدت آن و برخی از نقاط کشور و دنیا مواجه هستیم، مورد توجه قرار گرفته است.

ابتکار گفت: انتخاب ایران به عنوان برگزارکننده این کنفرانس بین‌المللی به جهت پیگیری‌های بین‌المللی ما برای حل این معضل بوده است.

وی ادامه داد: آسیب‌های زیادی که ایران از وقوع گردوغبار دیده است همچنین تشدید این وقایع در استان خوزستان و سیستان و بلوچستان و اثراتی که بر روی اقتصاد و اجتماع ما داشته است، علل برگزاری این کنفرانس است.

رئیس سازمان محیط زیست اقدامات موثر ایران در این زمینه را از علل توجه سازمان ملل برای برگزاری این کنفرانس عنوان کرد و گفت: ما توانسته‌ایم در کاشت درختان، احیای تالاب‌ها ازجمله احیای دریاچه ارومیه، موفق عمل کنیم و می‌توان این موفقیت را به عنوان نمونه برای کشورهای حاضر به نمایش گذاشت.

ابتکار هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس را همگرایی و همکاری کشورهای منطقه و سازمان‌ها نهادها یبن‌المللی و به کار گیری سازوکارهای فنی اقتصادی و حقوقی برای حل و فصل مسئله گردوغبار، اعلام کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با طرح مسائل فنی و راهبردی، وزرا و کارشناسان حاضر در این کنفرانس بتوانند با دستاوردهای خوبی به کشور خود بازگردند و این دستاوردها در دستورکار سازمان ملل قرار گیرد.

کنفرانس بین‌المللی مقابله با طوفان‌های گردوغبار تا 14 تیرماه با حضور نمایندگان 30 کشور جهان در تهران ادامه خواهد یافت.