در فرودگاه‌های کشور بدرقه زائران امکان‌پذیر نیست

نشست خبری گزارش  اقدامات صورت گرفته برای اعزام و خدمات رسانی به زائران حج تمتع  با حضور نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و مدیرعامل شرکت‌های فرودگاهی امام خمینی در فرودگاه امام خمینی برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید علی قاضی عسکر در خصوص اقدامات انجام شده و همکاری های لازم بعثه رهبری با فرودگاه‌ها گفت: اقدامات لازم برای اعزام بدون مشکل زائران ایران به حج تمتع امسال انجام شده و همکاری‌های لازم را پلیس فرودگاه، سپاه، گمرک و  ارگان‌های لازم انجام شده است. این در حالی است که باید قبل از سفر زائران توصیه‌های لازم در فضای فرودگاه به زائران حج تمتع ارائه شود. بر این اساس فرودگاه امام خمینی به‌عنوان بهترین مکان برای ارائه محصولات فرهنگی و آموزشی است.

وی افزود: با توجه به اهمیت موقعیت ایران اگر امکانات لازم برای بازدید مردم کشورهای دیگر از ایران فراهم شود شوق به سفر به ایران محقق می‌شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی افزود: همکاری بعثه با  بخش‌های فرودگاه‌های ایران در سال‌های گذشته در سفرهای حج تمتع و اربعین عملکرد خوبی صورت گرفته است. براساس نظرسنجی‌های انجام شده رضایت از نحوه برگزاری این سفرها در سطح بالایی قرار دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به دستگیری تعدادی از زائرین حج تمتع به علت حمل مواد مخدر در فرودگاه‌های نجف و مدینه در اخرین سفر حجاج به کشور عربستان هیچگونه موردی مبنی بر حمل مواد مخدر توسط زائران ایرانی در این فرودگاه‌ها وجود نداشته است و این یک امتیاز خوب برای ایران است.

قاضی عسکر اذعان داشت: در حوزه فرهنگی تاکنون کارهای ارزشمندی در فرودگاه‌ها انجام شده است. در حال حاضر فضای مسمومی در جامعه مبنی بر ناامنی در کشور عربستان ایجاد شده است بر این اساس با ایجاد فضای مناسب در فرودگاه‌های ایران برنامه‌هایی تدارک دیده شده است که میزان استرس و نگرانی زائران و خانواده‌های آنها نسبت به سفر حج امسال کاهش یابد و با ارائه برنامه‌های فرهنگی در فضای فرودگاه‌ها این امکان فراهم می‌شود.

وی تأکید کرد: در استان تهران و دیگر استان‌های کشور مسئله بدرقه زائرین حج تمتع به نحوی مقرر شده است که به هیچ وجه امسال در فرودگاه‌های کشور بدرقه زائران امکان‌پذیر نیست و توصیه می‌شود خانواده‌ها برای خداحافظی با زائرین خود از مساجد و تکایای محل زندگی خود استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در خصوص بار مسافران حج تمتع سال 96 گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با فرودگاه‌های کشور ساک‌ها و کلیه بارهای زائران حج تمتع امسال در طی زمان 24 تا 48 ساعت قبل از سفر زائر تحویل گرفته شده و با ثبت مشخصات کامل به بازرسی وسایل حجاج اقدام می‌شود. این در حالی است که در حج تمتع امسال از شیطنت‌های موجود در راستای حمل برخی وسایل غیرمجاز به کشور عربستان قبل از اعزام زائران جلوگیری شود.همچنین امکانات بهداشتی و پزشکی در این زمینه باید در فضای فرودگاهی انجام گردد. این در حالی است که فرصت کافی جهت صحبت و توجیه زائران ایرانی در راستای برخی مسائل بالاخص مواد مخدر صورت گیرد.

وی در راستای پیشگیری از خطرات احتمالی در حج تمتع امسال خاطرنشان کرد: بحث انگشت‌نگاری برای پیشگیری از حوادث احتمالی نسبت به حج تمتع امسال در فرودگاه انجام شده و اطلاعات ثبت شده در این زمینه به کشور عربستان ابلاغ می‌شود.

قاضی عسکر عنوان کرد: 1 میلیون و 200 هزار نفر در سال زائر ایرانی به کشور عربستان اعزام می‌شود این در حالی است که این رقم هرساله افزایش یافته و با توجه به مشکلات کشور عراق میزان زائران اعزامی به کشور عربستان هرساله افزایش می‌یابد.

وی در خصوص ارائه خدمات در فرودگاه های ایران به زائران حج تمتع اذعان داشت: در فضاهای فرودگاه‌های کشور باید بازارهایی برای خرید زائران تعبیه شود تا از پراکندگی و خرید زائران در کشور عربستان در حین سفر تا حد امکان جلوگیری شود. این در حالی است که با این اقدام زائران می‌توانند با خرید سوغات با قیمت مناسب دو روز قبل از بازگشت از سفر حج این اقلام به خانواده‌‌های آنها تحویل داده شود.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در پایان تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های جدی در خصوص هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن حج تمتع امسال انجام شده و در این راستا کلیه دست‌اندرکاران فرودگاه‌ها بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت تمامی همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند.