پیشرفت فعالیت های فرهنگی و هنری در دوران دکتر قالیباف

هنر یک زبان انسانی و بین المللی است که آثار خاصی بر روح و به تبع آن بر جسم افراد باقی می گذارد. بدون شک هنر تبلور زییایی هایی است که خداوند خالق آن است و تبلور زمینی این هنر به دست هنرمندانی محقق می‌شود که برای تعالی افکار مثبت و ارتقای کیفیت زندگی تلاش کنند. مسلما زمانی که فرهنگ اسلامی و ایرانی با هنر اصیل ترکیب شود می تواند بر روح و رفتار و انتخاب بسیاری از افراد جامعه در تحقق یک زندگی سالم تاثیرگذار باشد.

بی شک پیشرفت جامعه در گرو ارتقای فرهنگ و توسعه اجتماعی است چراکه کیفیت زندگی تاثیر گرفته از سبک زندگی است و اینجاست که نقش هنر در ارتقای کیفیت زندگی مشخص می شود. خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال های اخیر با همت شهردار تهران، دکتر قالیباف اهتمام ویژه ای بدان داشته است. شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگوی پیش رو به نقش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پیشرفت فرهنگی هنری شهر تهران پرداخته است.

شهرام کرمی با بیان اینکه سالانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری 5 هزار تئاتر را در معرض دید کودکان قرار می دهد گفت: مهمترین فعالیتی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حوزه هنرهای نمایشی صورت داده در دو رویداد جشنواره ای نمود یافته است. جشنواره تئاتر شهر جشنواره ای ویژه هنرمندان جوان است که به صورت سالانه برگزار می شود؛ همچنین سوگواره تئاتر خمسه از جشنواره هایی است که به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری همه ساله در ایام سوگورای امام حسین (ع) در ماه محرم و صفر برگزار می شود که یکی از اصلی ترین جشنواره های دینی کشوربه شمار می‌رود. جدای از این دو موضوع یکی از فعالیت های اصلی فرهنگسراها که مورد توجه خانواده ها قرار دارد و اهداف والایی در تعالی بخشی و تربیت کودکان این سرزمین دارد اجرای تئاتر کودک است که سالانه بیش از 5 هزار تئاتر کودک در فرهنگسراها را به معرض عموم مخاطبین قرار می دهد که خوشبختانه خانواده ها با کودکان خود به خوبی ازاین جشنواره و برنامه ها استقبال به عمل آورده‌اند.

 وی با اشاره به افتتاح پردیس تئاتر تهران گفت: مشارکت در رویدادهای هنری همچون مشارکت در جشنواره تئاتر فجر از جمله فعالیت های است که سازمان شهرداری تهران بدان اهتمام دارد و هرساله با تولیداتی که در فرهنگسراها در جشنواره های بزرگ کشوری صورت می گیرد توفیق ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و علاقمندان به مباحث هنری را دارد. خوشبختانه افتتاح پردیس تئاتر تهران از سال 95خبر خوبی در حوزه تئاتر است چراکه روزانه حداقل چهار تا پنج تئاتر دراین مرکز هنری اجرا می شود.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نگاه حرفه ای به ترویج تئاتر در سطح شهر دارد گفت: بدون شک توجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به موضوع تئاتر امر نیکویی است چراکه فعالیت های انجام‌گرفته مختص به یک گروه سنی نیست بلکه فعالیت های صورت گرفته در حوزه مخاطب کودک، نوجوان، خانواده توانسته اقشار مختلفی از مردم را تحت پوشش قرار دهد. خوشبختانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دو رویکرد موثر هم به گروه های آماتور امکان حضور و رقابت در عرصه های هنری را داده و هم با همکاری و استفاده از گروه های حرفه ای توانسته در راه اعتلای فرهنگ هنری تهران تاثیرگذار باشد. در واقع تئاتر به عنوان یک مقوله جدید در سطح کلان در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دنبال می شود و امید می رود که برنامه ها به خوبی تداوم یابد.

رشد و گسترش سالن های تئاتر و افزایش مراکز هنری و بودجه و اعتبارات خاص این حوزه از اهم فعالیت های قابل توجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. بی شک افزایش و توسعه فرهنگسراها و خانه های فرهنگ و سالن های تئاتر منجر به افزایش فعالیت های هنری در سطح استان شده است. مدیریت شهری در سال های گذشته به گسترش سالن های تئاتری اهتمام داشت که از آن جمله می توان به ساخت ایران شهر، پردیس تهران و مرکز هنرهای نمایشی صبا و موزه استاد انتظامی اشاره کرد. ساخت سالن های تئاتر در باغ کتاب از خبرهای خوبی است که مسبب آن شهرداری تهران است. بی شک تا زمانی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رویکرد حمایتی دارد و از ظرفیت و پتانسیل علاقمندان به فرهنگ در حوزه های مختلف استفاده می کند شاهد گسترش حضور و مشارکت گروه هنری و جذب جوانان در مسیر فرهنگی و سالمی خواهیم بود.  

خوشبختانه بخش عمده ای از فعالیت هایی که در فرهنگسراها انجام می شود با حضور گروه های نوجوان و جوان انجام می شود. امروز شاهد هستیم شهرداری تهران توانسته در بخش های آموزشی مثمرثمر باشد و فرهنگسراها جوانان بسیاری را در طول سال بخصوص در فصل تابستان جذب می کنند. خوشبختانه سازمان فرهنگی – هنری شهرداری امسال در بیش از 30 مرکز آموزش تئاتر را برای فصل تابستان و اوقات فراغت پیش بینی کرده که تحت عنوان مدرسه تئاتر دنبال می شود. فعالیت های پر رونقی که در سازمان فرهنگی هنری در عرصه تئاتر دنبال می شود رویکرد خاصی به جوانان دارد که خوشبختانه یکی از مخاطبان عمده شهرداری تهران دانش آموزان مدارس هستند که در تمام سال بخصوص درایام تعطیلات تئاترهای کودک و نوجوان را در فرهنگسراها دنبال می کنند.