خبری خوش برای زندانیان به مناسب روز جهانی هپاتیت

سید مؤید علویان در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی هپاتیت در ششم مرداد برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای سال حدود 6 هزار و 500 نفر که مبتلا به هپاتیت بودند درمان شده‌اند، ولی این موضوع کفایت نمی‌کند.

وی افزود: بسیاری از این داروها رایگان بوده و یا تحت پوشش بیمه است، ولی مشکل در این زمینه عدم شناسایی بیمار است که از طریق فرهنگ‌سازی می‌توان اقدامات لازم را جهت شناسایی بیمارها و تشویق آنها جهت انجام درمان این افراد انجام داد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: افرادی که سابقه رفتارهای پرخطر داشته، حجامت غیربهداشتی انجام داده و یا خالکوبی غیرایمن پیش از این داشته‌اند، بهتر است جهت شناسایی این بیماری، اقدامات لازم را انجام دهند، همچنین افرادی که سابقه زندان داشته و یا نسبت به انجام قمه زدن اقدام کرده‌اند، باید نسبت به این بیماری توجه داشته و آزمایشات مربوطه را انجام دهند تا متوجه شوند که آیا به این بیماری مبتلا هستند یا نه.

علویان گفت: در ایران هپاتیت سی بیشتر در مردان شایع است که این مسئله به دلیل اعتیاد تزریقی بوده، درحالی‌که این آمار در آذربایجان متفاوت بوده و مشخص شده که به دلیل مراجعه زنان به آرایشگاه‌ها و کلینیک‌های زیبایی و عدم توجه به مسائل بهداشتی هپاتیت سی در زنان این کشور بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه هر ایرانی لازم است که یکبار آزمایش هپاتیت را انجام دهد،‌گفت: در کشور ما حدود یک میلیون و 400 نفر مبتلا به هپاتیت بی هستند که این بیماری اکثراً بی‌علامت بوده و از مادر به جنین منتقل می‌شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران ادامه داد: درمان هپاتیت در کشور امروزه تحت پوشش بیمه بوده و داروها نیز اکثراً تولید داخل هستند.

علویان با اشاره به روز جهانی هپاتیت گفت: به مناسبت این روز در ششم مرداد، 60 تا 70 آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده که آزمایش هپاتیت را برای مردم رایگان انجام می‌دهند و آدرس این آزمایشگاه‌ها روی سایت شبکه هپاتیت درج شده است.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی از کتاب «هپاتیت سی» به 5 زبان زنده دنیا، گفت: این کتاب به زبان‌های اسپانیایی، انگلیسی،‌ تاجیک، افغانستانی و فارسی ترجمه شده است، همچنین مسابقه نقاشی و تصویرسازی با موضوع ریشه‌کنی اعتیاد به مناسب این روز و برگزاری کنگره علمی هپاتیت برگزار می‌شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران خاطرنشان کرد: اولویت شرکت در این مسابقه برای زندانیان بوده و در صورتی‌که این افراد در این مسابقه برنده شوند، می‌توانند از تخفیف مجازات بهره بگیرند. سایر افراد جامعه نیز می‌توانند در این مسابقه شرکت کرده و از جوایز مؤثری بهره‌مند شوند.