ما کاسب تحریم نبودیم

مهدی شمس در چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در ادامه دفاعیات خود اظهار داشت: خود زنجانی شرکت فال را کاملا می‌شناسد و این که می‌گوید من این شرکت را معرفی کردم کاملاً دروغ است.

نجفی گفت: پول نفت برای خرید انورایر رفته است، روز روشن را شب نشان ندهید.

شمس: امکان دارد چک به نام شخص ثالث باشد؟ باید چک بانکی باشد نه به نام شخص، شما اگر خواستید از کارشناسان بانکی هم بپرسید. من می‌گویم "فال" پول اونورایر را پرداخت کرده اما اینکه چک به نام من بوده قبول ندارم، من اسناد را آورده‌ام تمام پرداخت‌ها موجود است. من اصلاً وساطت مالی نداشتم، امکان ندارد بتوانند این حجم از پول را به حساب من بریزند.

وی ادامه داد: آقای "ج" به من گفت خانم "یو" نماینده ارتش چین است، ظاهرا زنجانی نفت بهش فروخته یا باید پولش را بدهد یا ما نفت را برگردانیم، آقای "ج" به من گفت کمک کنم و من کاره‌ای نبودم.

وی ادامه داد: خود برادران فهیم باید امکان سنجی می‌کردند که زنجانی می‌تواند پول را بدهد یا نه، من در این زمینه وظیفه‌ای نداشتم.

سیستم بانکی به دلیل تحریم‌ها قفل شده بود، به جز زنجانی، نیروی انتظامی و سپاه کسی دیگر نمی‌توانست نفت بگیرد، ما برای خرید هواپیما هم 5 دست می‌چرخاندیم تا خرید انجام شود. این پتکی که نزدیک 4 سال است بر سر ما کوبیده شده که ما کاسب تحریم بودیم دردآور است.

شمس افزود: همه می‌خواستند کمک کنند، برای خود آبروی جهادی درست کنند اما خود را کنار کشیدند اما وزیر نفت با شجاعت این تصمیم را گرفت. محل ورود من به ماجرای زنجانی سال 89 برای خرید هواپیما بود، لذا تحصیل مال نامشروع که اسناد آن هم به نام زنجانی است به من ارتباطی ندارد.

وی تصریح کرد: در آن زمان اگر می‌خواستید هواپیما بخرید باید یک قرارداد صوری تهیه می‌کردید می‌فرستادید یک کشور دیگر، 5 دست می‌چرخید که متوجه نشوند برای ایران است، آدم‌هایی بودند که یک میلیارد و دو میلیارد برای خرید هواپیما می‌گرفتند اما من برای این هم هزینه‌ای نگرفتم. هنگامی که نیکو می‌خواست اولین محموله نفتی را از زنجانی تحویل بگیرد از من کمک گرفت، من پیگیری کردم و آقای  "ی" گفتند زنجانی مورد اعتماد است و هر کمکی می‌توانی انجام بده.