تخم شربتی می تواند جایگزین شیر شود؟

یادمان باشد که شایعات زیادی در سایت های مجازی ممکن است رواج پیدا کند که بهیچ وجه منبع علمی درستی ندارد از جمله این باور که بین مردم پخش شده مبنی بر اینکه تخم شربت حاوی کلسیم برابر با 5 برابر شیر یا 7 برابر ویتامین ث نسبت به پرتغال یا 3 برابر آهن بیشتر از اسفناج یا اینکه نسبت به موز می تواند 2 برابر پتاسیم داشته باشد یا مورد دیگری که برای این گیاه ذکر شده این که 8 برابر بیشترامگا3 از ماهی سالمون دارد.

در تحقیقاتی که انجام شده دیدند دارای خصوصیات خوبی است تخم شربتی که این خصوصیات شامل خاصیت ضدسرطانی و خاصیت ضد باکتریایی هست حاوی مقادیر متفاوتی از ویتامین های گروه B و مقدار کمی از مواد معدنی هم می تواند باشد ولی طبق تحقیقات انجام شده دیده شده فقط حاوی 6 میلی گرم کلسیم یعنی حدود یک پنجاهم کلسیم موجود در شیر است و شامل یک دهم میلی گرم آهن یعنی یک بیست و چهارم آهن موجود در اسفناج درتخم شربت وجود دارد.

جالبتر از این مسئله این هست که مقدار ویتامین ث و امگا3 موجود در تخم شربتی یا همان بذر گیاه ریحان تقریبا معادل صفر می باشد. پس این باور در بین مردم شایع شده تخم شربتی می تواند منبع خوبی از کلسیم، آهن و یا ویتامین ث و امگا3 باشد باور کاملا اشتباهی است. یادمان باشد در توصیه به مصرف در رژیم ها اصل تعادل و تنوع برای تامین تمام ریزمغذی ها در بدن خیلی مهم هست و هیچ وقت به یک ماده غذایی خاص بعنوان یک ماده غذایی معجزه گر نگاه نکنیم.