از سال ٩٨ خودرو‌ها با استاندارد یورو 5 تولید خواهند شد

معصومه ابتکار در مراسم رونمایی از طرح کلان ملی فناوری و نوآوری خانواده موتور ملی سه سیلندر از تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 در دولت یازدهم خبر داد و گفت: از سال ٩٣ فقط خودرو با استاندارد یورو 4 شماره گذاری شده وغیرازاین استاندارد در کشور هیچ خودرویی مجوز شماره گذاری دریافت نکرده و نخواهد کرد. 

ابتکار افزود: با برنامه‌های صورت گرفته از سال ٩٨ خودرو‌ها با استاندارد یورو 5 تولید خواهند شد تا کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا در شهر‌ها به ویژه کلانشهر‌ها شود. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: 6 میلیون ٨٠٠ هزار خودرو و موتورسیکلت درتهران تردد می‌کند که اگر از استاندارد کافی برخوردار نباشند سهم عمد‌های در آلودگی هوا خواهند داشت. 

وی گفت: امروز همزمان با رونمایی از این طرح ملی، استانداردادهای جدید خروجی معاینه فنی نیز آغاز به کار کرد و به عبارتی از امروز این استاندارد‌ها سختگیرانه‌تر شده است. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هر انسانی روزانه به ١6 کیلوگرم هوا نیاز دارد که سلامت این هوا از اهمیت زیادی برخوردار است و اقداماتی که انجام می‌شود همه در راستای کاهش آلودگی برای داشتن هوایی سالم است. 

ابتکار با تقدیر از تلاش وزارت صنعت برای استاندارد کردن خودرو‌ها گفت: وزارت نفت نیز باید به وظیفه خود در زمینه ارتقای سوخت استاندارد تلاش کند، البته گام‌های خوبی برداشته اما کافی نیست. 

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستمر از صنعت خودروسازی بازدید می‌کند و همین کار را برای تولید سوخت بنزین با هدف استاندارد بودن نیز داریم تا کیفیت بنزین همگام با رشد صنعت خودرو اتفاق بیفتد و ما از وزارت نفت تولید سوخت با استاندارد یورو 5 و به بالا را انتظار داریم. 

وی به توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد و افزود: در این توافق بحث انتشار گازهای گلخانه‌ای و سهم ما در این حرکت جهانی در بهینه سازی سوخت و حفاظت از ذخایر سوختی بسیار حایز اهمیت است. 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال‌های گذشته به علت یارانه‌ها و اینکه قیمت واقعی برای منابع نداشتیم حجم زیادی به هدر می‌رفت اما امروزه برنامه ریزی‌ها و فناوری‌های جدید موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است. 

نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو 6 تولید شده در شرکت سایپا امروز (یکشنبه) با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.