راهکاری برای کاهش اثر مضر آلاینده ها

دکتر محمد کاظم زاده اظهار کرد: اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشکل بتوان از اثرات سوء آن در امان ماند ولی در مورد میزانی از آلودگی که در اوقات عادی و در همه شهرهای بزرگ و صنعتی وجود دارد، می توان با مصرف بعضی از غذاها اثرهای مضر آلاینده‌ها را کم کرد.

وی افزود: برای کم شدن آسیبهای ناشی از آلودگی هوا مصرف غذاهایی شامل ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌کنیم. این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم‌کننده گازهای آلاینده را خنثی کنند.

کاظم زاده، انواع روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز را منابع سر شار از ویتامین E برشمرد و گفت: منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم‌مرغ هستند که باید در برنامه غذایی روزانه‌ هر فردی قرار گیرد.

مدیر نظارت برمواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه افزود: افراد می توانند با تجویز متخصص، مکمل‌های ویتامین E و D را هم در این اوقات مصرف کنند.

کاظم زاده با توصیه به مصرف غذاهایی که حاوی آنتی‌اکسیدان‌های سلنیوم و بتاکاروتن هستند اظهار کرد: سبزیجاتی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان و غلات سبوس‌دار پیدا کنید.

وی، ویتامین C را هم منبع مناسبی  برای دفع سربی که با هوای آلوده وارد بدن ما شده بیان کرد و افزود: شیر و لبنیات به ویژه پنیر و ماست هم به خاطر کلسیمی که دارند می‌توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل کنند و اثر سوء آلاینده ها را کاهش دهند.

کاظم زاده تاکید کرد: بهتر است مردم از سبزی‌ها ومیوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده کنند تا اثرهای مخرب هوای آلوده را کاهش دهند