تشریح روند برگزاری المپیاد جهانی کامپیوتر ۲۰۱۷

محمدعلی آبام رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 در نشست خبری اظهار کرد:  در المپیادهای جهانی سه کمیته بین‌المللی, علمی و فنی فعالیت می‌کنند. اعضای کمیته‌ها از کشورهای مختلف هستند. یعنی تصمیم گیرنده‌های اصلی این سه کمیته اعضای جهانی هستند.

وی بیان کرد: از سال 2017 به بعد ایران سه نماینده در این کمیته‌ها داشته است.

رئیس کمیته المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 گفت: اعضای کمیته جهانی بهمن امسال از تهران بازدید کرده است و از روند آماده‌سازی برگزاری مسابقات راضی بودند.

وی ادامه داد: برای طراحی سوالات از وجود افراد مدال آور در تیم‌های قبلی ایران بهره بردیم. به عنوان نمونه. آقای محمد مهدیان از مدال آوران تیم المپیاد جهانی ایران در سال 72 عضو کمیته علمی مسابقات جهانی کامپیوتر 2017  هستند که ایشان در آمریکا و در شرکت گوگل مستقر هستند و درخواسته ما را پذیرفته و همکاری جدی با کمیته علمی دارند.

آبام افزود: خانم مهابادی تنها دختر ایرانی صاحب مدال طلای المپیاد جهانی که هم اکنون در دانشگاه MIT حضور دارند با کمیته علمی مسابقات همکاری دارند.

در ادامه نشست خبری نشست علی شریفی رئیس کمیته علمی مسابقات در خصوص طراحی سوالات گفت: افراد مختلف در سراسر جهان که صاحب مدال در المپیاد جهانی شده‌اند سوالات پیشنهادی خود را مطرح می‌کنند و لیستی شامل 15 تا 25سوال داشتیم.

وی تصریح کرد: کمیته علمی مسابقات که شامل 15 نفر از مدال اوران تیم ایران در دوره‌های قبل هستند این سوالات را بررسی کردند و از میان آنها 9 مسئله را انتخاب کردند.

رئیس کمیته علمی مسابقات جهانی کامپیوتر 2017 بیان کرد: امتحانات مربوط به المپیاد کامپیوتر در 2 نوبت برگزار می‌شود که در هر نوبت سه مسئله و 5 ساعت فرصت برای پاسخ به آن وجود دارد و سه مسئله به عنوان ذخیره انتخاب شده است.

وی در خصوص سرنوشت دانش‌آموزانی که در المپیاد جهانی کامپیوتر صاحب مدال می‌شوند، گفت: از تیم چهار نفره ایران در المپیاد جهانی سال 2000 ,سه نفر داخل کشور هستند که در بهترین دانشگاه جهان تحصیل کرده و به ایران بازگشتند. برای نمونه آقای امید اعتصام هم اکنون عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هستند که پس از تحصیل در دانشگاه MIT به ایران باز گشتند.

در ادامه این نشست;حمید ضرابی‌زاده رئیس کمیته فنی مسابقات جهانی کامپیوتر 2017 مطرح کرد: امسال در مقایسه با سالهای گذشته بهترین شرایط را به لحاظ فنی برای برگزاری مسابقات داریم و سه سامانه در این رابطه طراحی شده است.

وی افزود: طراحی سوالات به صورت اتوماتیک است و سوالاتی که در اختیار کشورهای مختلف قرار می‌گیرد شب قبل از آزمون ترجمه می‌شود.

رئیس کمیته فنی مسابقات جهانی کامپیوتر 2017 بیان کرد: سامانه پایش شبکه و کامپیوترها طراحی شده که 320 کامپیوتر و 10 کامپیوتر داور را به صورت آنلاین رصد می‌کند.

ضرابی زاده در خصوص رتبه ایران در مسابقات سال‌های گذشته خاطر نشان کرد: در سال 2012 رتبه هشت, 2013 رتبه 6‌، 2014 و 2015 رتبه 6 و در 2016 رتبه سوم را در بین 80 کشور دنیا کسب کردیم.

در ادامه نشست خبری;سعید علیایی, رئیس کمیته راهنمایان المپیاد جهانی کامپیوتر 2017 عنوان کرد:این کمیته در مهر سال گذشته فعال شد. قرار دادن راهنما برای تیم‌های خارجی جزو وظایف ماستِ این موضوع می‌تواند خاطرات خوبی را در ذهن افرادی که جزو با هوش ترین افراد جامعه خود هستند رقم بزند.

وی افزود: برای کمیته راهنما به 65 دانشگاه هدف در کشور فراخوان زده‌ایم. همچنین در نمابشگاه الکامپ به صورت برجسته این موضوع اطلاع رسانی شد که پس از آن راه‌اندازی وب سایت و ثبت نام از متقاضیان صورت گرفت.

رئیس کمیته راهنمایان المپیاد جهانی کامپیوتر گفت: پس از اعلام نتایج اولیه که شامل 280 نفر است و انجام مصاحبه 140 نفر انتخاب شدند که از 19 تا 21 اردیبهشت در دوره آموزشی شرکت کردند.

وی بیان کرد: 85 راهنما برای 85 تیم انتخاب شده‌اند و همچنین 9 راهنمای ارشد و 11 اداره کننده داریم که در مجموع 105 نفر وظیفه راهنمایی را دارند.