عوارض دیابت را جدی بگیرید

امیر رضا معتبر دبیر علمی اولین کنفرانس ترمیم زخم، با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس ترمیم زخم، گفت: از آنجا که ترمیم زخم، اصول و مفاهیم پایه در جراحی پلاستیک و ترمیمی است، سعی شده علاوه بر بحث در فیزیولوژی ترمیم، در خصوص پیامدهای ترمیم زخم و همچنین نحوه مناسب برخورد با زخم‌های حاد نیز در این کنفرانس صحبت شود.

این فوق تخصص جراحی ترمیمی و زیبایی، ادامه داد: زخم‌های حاد و مزمن و عوارض ناشی از آن را می‌توان جز یکی از آسیب‌ها و صدمات شایع در کشورهای در حال توسعه دانست که هزینه‌های فراوان اقتصادی و اجتماعی بر سیستم‌های بهداشتی جوامع تحمیل می‌کند و امروزه با توجه به افزایش سن امید به زندگی در اکثر جوامع و افزوده شدن جمعیت سالمند، ابتلا به زخم‌های فشاری از چالش‌های بزرگ سیستم‌های بهداشتی است.

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد گفت: همچنین ابتلا به دیابت هنوز یک تهدید بالقوه در ایجاد زخم و عوارض ناشی از زخم پای دیابتی محسوب می‌شود و با توجه به شیوع نسبتا بالای دیابت در ایران که جمعیتی حدود 5 میلیون نفر را درگیر کرده است، عوارض ناشی از زخم که مرتبط با بیماری دیابت است، حائز اهمیت است.

وی، هدف اصلی این کنفرانس را آشنا نمودن پزشکان و پرستاران با قصور و الفبای ترمیم زخم عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن ارائه یک راهکار مناسب درمانی با چرخه اقتصادی و پرهیز از بکارگیری تکنیک‌های پرهزینه و کم فایده از اهداف پیش بینی شده در این کنفرانس است.

معتبر، گروه‌های هدف، را جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، جراحان عمومی و ارتوپد، متخصصین عمومی، متخصصین داخلی و پزشکان عمومی، کارشناسان ارشد پرستاری دانست و گفت: این کنفرانس دارای امتیاز بازآموزی است.

دبیر علمی اولین کنفرانس ترمیم زخم، با اشاره به افزایش سن امید به زندگی در جمعیت سالمند ایران و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، تاکید کرد: در سالمندان، زخم‌های فشاری مثل زخم بستر شیوع بالایی دارد و همچنین دیابت در کشورهای در حال توسعه یک معضل بهداشتی است و دیابت به دلیل ذات بیماری که دارد، افراد مبتلا مستعد به زخم پای دیابتی هستند که یکی از عوارض شایع دیابت است که منجر به شایع‌ترین علت قطع اندام و عضو می‌شود. بنابراین مبحث ترمیم زخم یک مسئله مهم در اکثر رشته‌های جراحی و داخلی است.

اولین کنفرانس یک روزه ترمیم زخم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی واحد تهران و انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران 11 مرداد 96 در سالن اندیشه بیمارستان بوعلی برگزار می‌شود.