آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با اینکه در عملیات اخیر نیروی انتظامی 60 درصد از افرادی که بازداشت شدند مجرمان سابقه‌دار بودند، چرا این افراد دوباره آزاد می‌شوند؟ و آیا برای مراقبت از این افراد برای اینکه دوباره جرمی را انجام ندهند دست بند و یا پابند الکترونیک استفاده نمی‌شود؟، بیان داشت: نیروی انتظامی با برگزاری مانورهایی عده‌ای را دستگیر می‌کند که ممکن است در بین آنها افرادی وجود داشته باشند که مجرم نباشند به ویژه در بازداشت‌های جمعی افرادی بازداشت می‌شوند که متهم نیستند و برای آنها پرونده کیفری تشکیل نمی‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در قانون استفاده از دست‌بند و پابند الکترونیک برای مرحله بعد از زندان نیست بلکه برای زمان محکومیت به حبس افراد است،در قانون پیش‌بینی شده افراد می‌توانند به جای سپری زمان محکومیت خود در زندان با استفاده از دست‌بند یا پابند الکترونیکو با شرایط خاص زمان محکومیت خود را در خانه سپری کنند که البته این موضوع ملزم به تهیه بودجه مورد نیاز است و در مرحله آزمایشی قرار دارد که اگر جواب دهد و بودجه آن فراهم شود در سطح گسترده اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: ضرورت دارد بانک اطلاعاتی مجرمان تشکیل شود تا مجرمان سابقه‌دار توسط ضابطان پیگیری شوند تا دیگر جرمی انجام ندهند که مقدمات آن فراهم شده و نیاز به بودجه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که از صحبت های اخیر وزیر امور خارجه اسنتباط می‌شود که ایران با آمریکا قصد تبادل زندانیان را دارد، آیا این خبر صحت دارد؟، گفت: آمریکا از زمان کودتای 1332 و حتی همین سال‌های اخیر ماهیت خود را نشان داده و مسئولان ایران نمی‌توانند در هیچ زمینه‌ای به آمریکا اعتماد کنند و هیچ یک از قول‌های آمریکا از جمله قول های کتبی و شفاهی آنها قابل اعتماد نیست.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: قوه قضاییه دارای قانون است و به هیچ وجه به آمریکا و امثال آن اجازه دخالت نمی‌دهد و طبق قانون با افراد زندانی از جمله زندانیان ایرانی خارجی و دو تابعیتی برخورد می‌کند.

وی گفت: آمریکا زبان زور دارد و امروز زبان زور کاری انجام نمی‌دهد، آمریکا اقداماتی در نقض برجام و دست‌اندازی به اموال جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور انجام داده که بی‌پاسخ نمی‌ماند. بسیاری از ایرانیان تحت ظلم در زندان های آمریکا هستند که ما اصرار داریم این افراد باید آزاد شوند و به آنها ظلم نشود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: آمریکا به هیچ وجه با زبان زور نمی‌تواند کاری انجام دهد و جمهوری اسلامی ایران به کار خودش ادامه می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از انتشار خبر قتل بنیتا و آتنا در جامعه، یکی از روزنامه‌ها نوشته بود قتل بنیتا تقصیر نیروی انتظامی است، نظر شما در این رابطه چیست؟ بیان داشت: این گونه صحبت ها در رابطه با پلیس بی‌انصافی است، در سال‌های اخیر نیروی انتظامی در زمینه پیشگیری و کشف بیش از توان خود تلاش کرده و این صحبت ها کاملا بی‌انصافی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه برخی از افراد و جریان ها در ادامه هجمه به شورای نگهبان قانون شکنی هایی انجام دادند و اعلام کردند شورای نگهبان در فتنه 88 متهم است و آیا دادستانی برای پیگیری این موضوع ورود پیدا می‌کند،گفت: در قانون مطبوعات اعم از رسانه‌های دیجیتال و غیر دیجیتال هر کسی که به مقامات توهین کند دادستانی می‌تواند بدون نیاز به شکایت شاکی خصوصی ورود پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تاکید کرد: امروز افراد علیه نهادهای موثر هجمه‌سازی می‌کنند اما این نهادها تحت تاثیر این هجمه‌ها قرار نگرفتند و کارشان را ادامه می‌دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: این پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و بعد از طی کردن مرحله تحقیقات تصمیم گرفته شد برای آن قرار وثیقه صادر شود که بعد از تامین قرار حسین فریدون آزاد شد اما همچنان پرونده مفتوح است و به منظور تکمیل پرونده تحقیقات ادامه دارد و بازپرس باید درباره آن نظر بدهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای قاتل بنیتا حکم قتل عمد صادر شده است و یا نه و آیا خانواده این کودک باید تفاضل دیه را پرداخت کنند، گفت: در مورد قتل عمد بودن و یا غیرعمد بودن بازپرس پرونده باید نظر بدهد که هنوز چیزی اعلام نکرده و تازه پرونده به تهران احاله شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با پرداخت تفاضل دیه از سوی خانواده بنیتا گفت: در ماده 428 قانون مجازات اسلامی آمده است اگر جنایتی نظم و امنیت عمومی را برهم می‌زند و یا احساسات عمومی را جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد و خواهان قصاص تمکن مالی در پرداخت تفاضل دیه را نداشته باشد، دادستانی می‌تواند تفاضل دیه را تامین کند.