پیش شرط های ازدواج پایدار

 دکتر محمد ناظر در این جلسه که در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برگزار شد اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در نظام خانواده از جمله افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق و رواج ازدواج های سفید در کشور انجام مشاوره های پیش از ازدواج الزامی است.


وی افزود: این مشاوره ها که در قالب آموزش به مردم و زوجین است آمار ازدواج ها را افزایش و آمار طلاق را کاهش می دهد در این مشاوره ها شرایط ازدواج سالم و پایدار ارایه می شود.


وی عنوان کرد: شرط بلوغ جسمی، جنسی، عقلی، عاطفی و اجتماعی از پیش شرطهای ازدواج است ضمن اینکه تعهد پذیری، تواضع، درک طرف مقابل و دیگر آیتم ها از خصوصیات و ویژگیهای یک همسر باید باشد تا این ازدواج پایدار بماند.


دکتر ناظر بیان کرد: علاوه بر پیش شرط بلوغ، نیاز به میل ازدواج در انسان معمولا در سنین 18 تا 20 سالگی احساس می شود که اگر به روشهای مختلف و بهانه های خانواده ها این میل نگه داشته شود دو عارضه کاهش میل و برطرف کردن نیازهایشان با دوستی ها و ارتباطات در دوران مجردی رخ می دهد که موجب می شود افراد زیر بار تعهد مسئولیت و ازدواج نروند و سن ازدواج افزایش یابد.


وی خاطرنشان کرد: خانواده ها نباید به بهانه های مختلف برای ازدواج فرزندانشان سنگ اندازی کنند و این ازدواج جوانها را به تأخیر بیندازند.
این روانشناس ادامه داد: بعد از گذر از پیش شرط های ازدواج به معیارهای انتخاب همسر می رسیم که ملاک های همه یا هیچ و ملاک نسبی مد نظر است، در ملاک همه یا هیچ اگر مشخص شود فردی دارای بیماری روانی، اعتیاد، بیماری واگیردار، نقص های جسمی و ... باشد این ازدواج را رد می کنیم و در ملاک نسبی روانشناسان ازدواج را رد نمی کنند بلکه در مواردی از جمله سن و سال، تحصیلات، اقتصاد خانواده ها، رضایت خانواده ها، نحوه آشنایی دختر و پسر باید به توافق برسند.


وی تصریح کرد: بررسی این ملاک هاامتیازی معادل 800 امتیاز دارد که با کسب این امتیاز این ازدواج جدی است و در صورتی که این امتیاز بین 500 تا 800 باشد باید بین خانواده ها گفتگو و مذاکره صورت گیرد و نیز مدت زمان نامزدی هم طولانی باشد و اگر این امتیاز کمتر از 500 باشد این ازدواج رد می شود و اگر ازدواج رخ دهد مشکلات عدیده ای پیش میاید.


دکتر ناظر عامل بعدی برای ازدواج موفق و پایدار را شخصیت هایی عنوان کرد و گفت: بدبینی، بی ثباتی، ضد اجتماعی، گوشه گیری، وسواس شدید و ... از جمله شخصیت هایی است که نباید در دختر و پسر وجود داشته باشد که اگر ازدواج سر بگیرد این شخصیت ها باید درمان شوند.


وی ادامه داد: مذهب و نگرش بر روی حجاب و آرایش، ظاهر دختر و پسر، درک دختر و پسر از زندگی و موارد اقتصادی، اجتماعی و ... از دیگر معیارهای انتخاب همسر است که در آخر علاقه بین دختر و پسر است که اگر همه این موارد مطلوب باشند ازدواج سر می گیرد و پایدار خواهد بود.