نشانه های ابتلا به اگزما

اگر پوست شما گاهی اوقات دچار خارش شده و قرمز می شود، ممکن است به اگزما مبتلا باشید. این بیماری پوستی در میان کودکان بسیار شایع است، اما بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.

 

اگزما گاهی اوقات به نام درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، که شایع‌ترین شکل این بیماری است. در شرایطی که اگزما یکی از شایع‌ترین بیماری های پوستی است، اما تشخیص آن می تواند دشوار باشد. در ادامه با چگونگی تشخیص اگزما بیشتر آشنا می شویم.

به محل پوست حساس و خشک توجه داشته باشید

بسیاری از بیماری های پوستی می توانند موجب خشکی، تحریک و حساسیت پوست شوند یا واکنش به یک ماده شوینده یا عطر نیز می تواند چنین شرایطی را ایجاد کند. برای تشخیص این که آیا با اگزما مواجه هستید به محلی که پوست دچار خشکی و تحریک شده است، توجه داشته باشید. اگزما یا درماتیت اتوپیک بیشتر در مناطقی از بدن که خم می شوند، مانند محل خم شدن دست ها، محل خم شدن مچ ها، محل خم شدن گردن، و پشت زانوها شکل می گیرد.

آیا با خارش شدید مواجه هستید؟

خارش شدید یکی از نشانه های شایع اگزما است، اما این شرایط می تواند در نتیجه یک واکنش آلرژیک یا تحریک ناشی از استفاده از یک محصول زیبایی جدید نیز شکل بگیرد. پس از کجا تفاوت آنها را تشخیص دهیم؟ بار دیگر، توجه به محل خارش شدید همانند خشکی و حساسیت پوست اهمیت دارد. بهترین نشانگر شکل گیری خارش پیش یا پس از وجود یک راش است. اگزما به عنوان راشی که دچار خارش است شناخته می شود، زیرا احتمالا پیش از توسعه یک راش با خارش شدید مواجه می شوید. درباره درماتیت تماسی یا دیگر اشکال راش اغلب شرایط برعکس است: راش پیش از این که حالت خارش ایجاد شود، شکل می گیرد.

شکل راش یا تاول ها را بررسی کنید

پوسته پوسته شدن یا شکل گیری تاول ها روی پوست بدن بدون در نظر گرفتن دلیل آن شرایطی ناخوشایند و نگران کننده را ایجاد می کند. هم اگزما و هم درماتیت ها می توانند موجب شکل گیری تاول شوند. عامل تمایز بین آنها شکل و شرایط توزیع تاول ها است. اگر این تاول ها روی مکان هایی مانند سطح دست ها یا پاها و روی یک عضله شکل گرفته اند، احتمالا در نتیجه یک واکنش حساسیت‌زا ایجاد شده اند. اما در اگزما تاول ها بیشتر روی مناطقی از بدن که خم می شوند، پدیدار می شوند. همچنین، شکل تاول ها متفاوت خواهد بود. راش های حاصل از واکنش به یک عامل حساسیت‌زا بیشتر شبیه خطوطی باریک هستند، در شرایطی که تاول های اگزما بیشتر گرد بوده و با هم ادغام می شوند.

آیا از آسم یا تب یونجه نیز رنج می برید؟

مردم اغلب پوست قرمز و ملتهب ناشی از اگزما را با تحریک های پوستی ناشی از تماس با لباس، چمن، یا حیوانات خانگی، و یا آکنه، آلرژی ها، سوریازیس، و دیگر بیماری های پوستی اشباه می گیرند. تفاوت در مدت زمان و الگوی قرمزی و التهاب خواهد بود. با خود این پرسش ها را مطرح کنید که چه مدت زمانی از التهاب و قرمزی پوست می گذرد، آیا برای نخستین بار است که این شرایط شکل گرفته است، همچنین، آیا سابقه خانوادگی ابتلا به آسم و آلرژی دارید، و فردی در خانواده شرایطی مشابه را دارد؟

اگزما بخشی از چیزی است که پزشکان در کنار آسم و تب یونجه به نام سه گانه آتوپیک می شناسند. اگر به یکی از این سه بیماری مبتلا هستید و پوست ملتهب قرمز رنگ در مناطقی از بدن که خم می شوند، وجود دارد، به احتمال زیاد با اگزما مواجه هستید. همچنین، از آنجایی که این بیماری ژنتیکی است، علائمی مشابه با علائمی که در یک کودک دیده می شود، خواهید داشت و مشکلی عود کننده خواهد بود. اما اگر برای نخستین بار است، پوست شما به این شکل واکنش نشان می دهد یا به ندرت این گونه می شود، احتمالا به واسطه یک عامل تحریک کننده و نه اگزما شکل گرفته است.

مناطقی پوسته پوسته که با علائم دیگر همراه هستند

به خاطر داشته باشید که وصله های فلس مانند پوست می توانند در نتیجه بیماری هایی مانند سوریازیس یا درماتیت های تماسی شکل گرفته باشند و یا تنها خشکی پوست در نتیجه آب و هوای خشک یا خشکی هوای خانه عامل آن باشد. اگر در شهری زندگی می کنید که عوامل آلرژی‌زا و آلاینده ها یا استفاده از گرمایش داخلی رایج است، خشکی پوست می تواند به راحتی شکل بگیرد. اما اگر به اگزما مبتلا هستید، این بیماری می تواند عامل اصلی پوسته پوسته شدن پوست باشد. برای بررسی این که آیا با اگزما مواجه هستید یا خیر مناطقی از بدن که خم می شوند، مانند پشت زانوها و آرنج ها را بررسی کنید، اگر با خارش مواجه هستید، مشخص کنید اغلب چه زمانی رخ می دهد و این که آیا به آسم یا تب یونجه مبتلا هستید یا خیر.