اگر قانون نمی‌تواند به مسأله پیشگیری از کودک‌آزاری کمک کند، نبودش بهتر از بودنش است

حسن موسوی‌چلک گفت: کودک‌آزاری پدیده ای است که نمی‌توان آن را به کشور محدود کرد و از طرفی این پدیده ریشه‌کن نمی‌شود.

وی ادامه داد:  بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودک‌آزاری‌ها ناشی از جهل و نادانی است و بخشی از آن از روی تعمد است اما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که با آموزش هم کودک‌آزاری از بین نمی‌رود.

موسوی با اشاره به دو حادثه آتنا و بنیتا گفت: انچه اهمیت دارد وجود مجرمان سابقه دار است و ما باید مجرمان را بعد از طی‌شدن دوره مجازات، مورد نظارت قرار دهیم تا این اتفاقات رخ ندهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: ١٢‌سال از زمانی که لایحه نوشته شد، می‌گذرد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است و هر چند که ما الان اورژانس اجتماعی را داریم، اما باید برای خرید یک ماشین برای این اورژانس دوندگی کرد، چرا؟ چون ما امور اجتماعی را جدی نگرفته‌ایم و تا زمانی که رهبری نسبت به این موضوع حساسیت نشان ندادند، هیچ‌یک از مسئولان واکنشی نشان نداد.

وی افزود: ما به‌عنوان یک تشکل غیردولتی حق مطالبه‌گری داریم، ما دنبال این بودیم که مددکار اجتماعی ضابط اجتماعی شود، اما نپذیرفتند، در حالی ‌که اگر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان به تصویب برسد، مددکار دیگر نیازی به حکم قضائی ندارد. ما واقعا نمی‌دانیم چرا مجلس برای تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان این‌قدر مقاومت می‌کند.

موسوی گفت: مقاومت مجلس غیرمنطقی است. شما همین الان یک دو فوریتی درباره مسائل دیگر به مجلس ببرید، فردا همه به آن رأی می‌دهند اما چرا مجلس و دسته‌های نظارتی و قانونگذار این موضوع را جدی نمی‌گیرند که کودک هم شهروند ما است.

وی گفت: اگر قانون نمی‌تواند به مسأله پیشگیری از کودک‌آزاری کمک کند، نبودش بهتر از بودنش است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: اگر لایحه تصویب شود، حتی بیمارستان خصوصی هم ملزم می‌شود تا موارد کودک‌آزاری را اعلام کند.

موسوی گفت: مجلس و سازمان‌های دیگر باید بیایند و موضوع آسیب‌های اجتماعی را از پستو خارج کنند. بعضی از نمایندگان مجلس، حتی کسانی که در حوزه اجتماعی کار می‌کنند هم نمی‌دانند لایحه حمایت از حقوق کودکان چیست. ما باید این بخش را حل کنیم و گرنه کودک‌آزاری باقی خواهد ماند و تنها شکلش تغییر خواهد کرد.

وی تصریح کرد: از طرفی سواد اجتماعی کودکان ما پایین است به آنها درباره مسواک‌زدن و فوایدش توضیح داده می‌شود اما درباره این‌که کسی حق ندارد بخش‌هایی از بدنش را لمس کند، آموزشی به او داده نشده است در حالی‌ که آموزش آگاهی جنسی به معنی رابطه جنسی نیست.