خرید 5 هزار واحد مسکن مهر برای مددجویان امداد از دولت

 مهندس بازیان در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به رویکرد کمیته امداد در حل مشکل مسکن مددجویان خود اظهار داشت: امسال خدمات مسکن مددجویان با موضوع برنامه‌محوری توأم با کار جهادی و انقلابی آغاز شد و با توجه به اهمیت مسکن در اقتصاد خانواده‌های مددجویان معتقدیم ساماندهی مسکن مددجویان کمیته امداد باید به صورت ضروری و فوری پیگیری شود. 

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی  اضافه کرد: امروز اعتبارات بخش مسکن کمیته امداد به بیش از 7 برابر اعتبارات مسکن در سال 93 و سال پیش از حضور مهندس فتاح در کمیته امداد رسیده است که این رشد بی‌سابقه اعتبارات نشان‌دهنده عزم جدی کمیته امداد برای ساماندهی مشکل مسکن مددجویان این کمیته است. 

وی گفت: در سال جاری 733 میلیارد تومان برای این بخش اختصاص یافته که تا 800 میلیارد تومان نیز قابل افزایش است. 

بازیان با اشاره به کاهش آمار مددجویان کمیته امداد که نیازمند بهسازی و یا خرید و احداث مسکن هستند گفت: برابر گزارش برنامه پنجم توسعه کمیته امداد، در 2.5 سال پیش 150 هزار خانواده تحت پوشش فاقد مسکن و 350 هزار خانواده مددجو نیازمند بهسازی مسکن خود بودند ولی امروز این آمار 500 هزار خانواری به 350 هزار خانوار کاهش یافته که از این میان 100 هزار خانواده فاقد مسکن و 250 هزار خانواده نیازمند تعمیرات مسکن خود هستند که این کاهش چشمگیر نتیجه تلاش 2.5 ساله انجام شده در کمیته امداد است. 

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی  با بیان اینکه رکود و وضعیت اقتصادی کشور باعث افزایش خدمات امدادی به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد می‌شود، گفت: سرریز فقر کشور باعث شده سبد کمی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد بالا برود و این به معنای چند برابر شدن خدمات امداد در حوزه‌های مسکن و اشتغال است لذا ما مصمم هستیم در سال 96 که اولین سال برنامه ششم توسعه امداد است، 75 هزار خدمت عمرانی را به خانواده‌های تحت پوشش این کمیته ارائه دهیم که این خدمات شامل 45 هزار مورد تعمیرات مسکن است و 17 هزار مورد احداث و خرید مسکن شهری را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده مقرر شد 7 هزار مورد از احداث و خرید مسکن شهری برای اولین بار از محل کمک‌های بلاعوض و با تسهیلات قرض‌الحسنه انجام شود و در این میان صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت نیز 200 میلیارد تومان به این بخش تخصیص داده است. 

بازیان گفت: در این طرح  به مددجویان کمیته امداد که فاقد مسکن در مناطق شهری هستند مبلغ 20 میلیون تومان به عنوان وام قرض‌الحسنه و 7 میلیون تومان به عنوان کمک بلاعوض از طریق خیرین داده می‌شود. 

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی  در پاسخ به سوال خبرنگاردر خصوص هزینه بالای خرید مسکن و احداث آن در شهرهای بزرگ و ناکافی بودن تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی امداد برای این بخش گفت: سیاست ما در روستاها بهسازی مسکن و در شهرها مشارکت در تامین هزینه‌های خرید و احداث است و نه خرید مسکن. 

وی گفت:  ما برای خانواده‌های دارای اولویت در شهرها در صورت تامین زمین توسط مسئولین شهری و دولتی، هزینه‌های ساخت مسکن را تامین و با مشارکت خیرین این هزینه‌ها را عهده‌دار می‌شویم. 

بازیان در ادامه با اعلام خبر آمادگی کمیته امداد برای تامین مسکن مهاجرین معکوس خاطرنشان کرد: متاسفانه حاشیه‌نشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها مشکلات بسیاری را از نظر آسیب‌های اجتماعی و فقر ایجاد کرده است و به این منظور کمیته امداد آمادگی آن را دارد تا در صورت خواست مددجویان برای مهاجرت معکوس از سوی شهرها به روستاها، مسکن آنها در روستا تامین کند. 

* انتقاد مدیرکل مسکن امداد از دولت، مجلس و بانک‌ها

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی  در ادامه نشست با انتقاد از مسئولان دولتی، مجلس و بانک‌ها گفت: یکی از موارد تصریح شده در برنامه ششم توسعه پرداخت تسهیلات برای ساخت و بهسازی 200 هزار مسکن روستایی و 150 هزار مسکن در شهرهای دارای جمعیت کمتر از یک صد هزار نفر است که علی‌رغم  تصریح این برنامه، هیچ تلاش موثری از سوی دولت و بانک‌ها برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد انجام نشده است. 

وی اضافه کرد: ما به عنوان متولی بخشی از محروم‌ترین قشر جامعه می‌گوییم که دولت یازدهم هیچ خروجی در این بخش نداشته و انتظار همکاری بیش از این از مجلس، دولت و بانک‌ها وجود دارد. 

بازیان در پاسخ به سوال تسنیم درباره آمار ساخت و بهسازی مسکن در مناطق روستایی و شهرهای کم‌جمعیت در دولت یازدهم گفت: شما این آمار را از دولت باید بگیرید ولی هیچ تسهیلاتی برای ساخت و ساز داده نمی‌شود و آمار پروانه ساخت و سازها کاهش داشته است، مشخص است که چه اتفاقی افتاده است.

مدیرکل مسکن کمیته امداد امام خمینی  گفت: در دوره‌ای که دولت می‌گوید رشد داشته‌ایم، رشد بخش مسکن 6- درصد بوده است.

وی با مقایسه آمار نسبت مستاجرین به مالکین در پیش و پس از دولت یازدهم گفت: مرکز آمار در ابتدای دولت یازدهم نسبت مستاجرین به مالکین را 33 به 67 اعلام کرد در حالی که امروز براساس آمار مرکز آمار، سهم مستاجرین بالاتر رفته است.

*  خرید 5 هزار واحد مسکن مهر برای مددجویان امداد از دولت

بازیان در پایان با تاکید بر اینکه بیش از 20 درصد از  بودجه بهسازی و ساخت مسکن مددجویان امداد از طریق خیرین و صدقات انجام می‌شود، گفت: علاوه بر این موارد مقرر شد بخشی از مطالبات کمیته امداد از دولت با تهاتر و خرید مساکن مهر فاقد متقاضی به میزان 5 هزار واحد تسویه شود که پس از خرید این  تعداد تسهیلات زیربنایی آنها تا سال آینده تکمیل و در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت.