به‌همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هفتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه استاد فقید سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی، در مراسمی با حضور حمید قادری، خواهرزاده او، نصب شد. در این زمینه قادری در حاشیه نصب این کاشی، ضمن قدردانی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این اقدام سازمان را ارزشمند و ارزنده‌ خواند و افزود: «ارزش این کار در این است که این کاشی‌ها بر سردر خانه آن‌دسته از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که در قید حیات‌اند نیز نصب می‌شود و به این وسیله، از فرهیختگان در طول زندگی‌شان تجلیل به‌عمل می‌آید.»

قادری، با بیان اینکه کیارستمی یک کارگردان بزرگ بود و حق زیادی بر گردن سینما دارد، اضافه کرد: «خوشحالم که این کاشی بر سردر خانه این کارگردان بزرگ نصب شده است.»

وی تصریح کرد: «برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای پررنگ‌تر نشان دادن فعالیت‌های خود از هنرمندان تجلیل به‌عمل می‌آورند اما ارزش و ویژگی نصب ”کاشی ماندگار“ بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان در آن است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حقی برای خود ایجاد نمی‌کند.»

عباس کیارستمی کارگردان، فیلمنامه‌‌نویس، عکاس و نقاش معاصر کشورمان بود که در سال 1319 متولد شد و در طول سابقه فعالیت هنری خود موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد. «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «خانه دوست کجاست» از مهم‌ترین آثار این کارگردان پُرآوازه است.

هشتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده

همچنین هشتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما نصب شد.

ابراهیم‌زاده، در حاشیه نصب این کاشی، با قدردانی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «این کار بدون تعارف کاری ارزشمند است که در راه اعتلای فرهنگ و بزرگداشت خادمان فرهنگ صورت می‌گیرد.»

او افزود: «این اقدام خجسته‌ای سازمان میراث‌فرهنگی، درواقع، ارج نهادن به هنرمندان و خادمان فرهنگی کشورمان است و امیدوارم که تداوم یابد و شاهد توجه هر چه بیشتر به هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر باشیم.»

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: «البته ارزشمندتر این بود که این طرح از شهرستان‌ها شروع می‌شد؛ چراکه در بسیاری از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگی داریم که چه‌بسا بیش از هنرمندان ساکن پایتخت شایسته تجلیل‌اند. البته باخبر شدم که این طرح در شهرستان‌ها نیز ادامه خواهد یافت.»

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: «به‌سهم خودم از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکر می‌کنم و خوشحالم که این کار ارزشمند در کشور انجام می‌گیرد.

سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد 1316 در اردبیل است و فعالیت هنری خود را از سال 1346 آغاز کرده است. او در چهارمین جشن خانه سینما در سال 1379 برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «مومیایی 3» شد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های سینمایی ابراهیم‌زاده می‌توان به «تاکسی نارنجی»، «مقلد شیطان»، «شام عروسی»، «تردست»، «شمعی در باد»، «مسافر ری» و «مومیایی 3» اشاره کرد. «آشپزباشی»، «ولایت عشق» و «آرایشگاه زیبا» نیز از مهم‌ترین سریال‌هایی هستند که سیروس ابراهیم‌زاده در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

نهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هادی سیف نصب شد

در ادامه نصب کاشی‌های ماندگار با هدف تجلیل از فعالان و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر، نهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، نصب شد.

سیف، در حاشیه نصب این کاشی، گفت: «این کار سازمان میراث‌فرهنگی ارزشمند و قابل‌تقدیر است و مطمئنم نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.»

او افزود: «این اقدام نوعی قدرشناسی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر است و به‌سهم خودم از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکر می‌کنم، چراکه کاری را شروع کرده که درحقیقت آغاز یک کار زیبا در تجلیل از فعالان عرصه فرهنگ و هنر است و امیدواریم این‌گونه حرکت‌ها بیشتر شود.»

سیف در ادامه گفت: «هنرمندان که فعالان عرصه فرهنگ و هنر افرادی هستند سالیان دراز در این حوزه تلاش کرده‌اند و اقداماتی مانند نصب کاشی ماندگار توجه هر چه بیشتر به آن‌هاست و یک کار انسانی و عاطفی به‌حساب می‌آید.»

این پژوهشگر پیشکسوت عرصه هنرهای مردمی ادامه داد: «امیدوارم گام بعدی پس از نصب کاشی برگزاری نشست‌های صمیمانه و گفت‌وگو با اهالی فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد.»

او افزود: «در برخی از کشورهای اروپایی صندلی و مکانی را که یک هنرمند سال‌ها در آنجا می‌نشسته است حفظ و ثبت می‌کنند؛ بنابراین ضرورت دارد تا به هنرمندان در کشورمان توجه بیشتری شود.»

هادی سیف، نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در این حوزه، تا کنون 73 کتاب در این حوزه نوشته است.
دهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه منوچهر طریقی نشست

دهمین کاشی ماندگار نیز بر سردر خانه منوچهر طریقی، استاد هنرهای ملی، نصب شد.

استاد طریقی، در حاشیه نصب این کاشی ماندگار، گفت: «نصب این کاشی ارزنده‌ترین کاری است که درحال‌حاضر می‌توان برای تجلیل از هنرمندان انجام داد.»

او افزود: «هنرمندان افراد احترام‌برانگیزی هستند که توجه به آن‌ها درحقیقت توجه و احترام به فرهنگ و هنر کشور است.»

طریقی، با بیان اینکه هنرمندان هیچ چشمداشتی ندارند، اضافه کرد: «هنرمندان از کسی انتظار ندارند، اما کاری که سازمان میراث‌فرهنگی انجام داده کاری ارزشمند و ستودنی است.»

یازدهمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه ابراهیم یونسی

یازدهمین «کاشی ماندگار» نیز بر سردر خانه مرحوم ابراهیم یونسی، نویسنده و مترجم نامی کشورمان، در مراسمی با حضور همسر و عروس او، نصب شد.
رزا گلپاشی، همسر ابراهیم یونسی، در حاشیه نصب این کاشی ماندگار از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکر و قدردانی کرد.

استاد ابراهیم یونسی در خرداد 1305 در بانه متولد شد و در عین فعالیت در ارتش و فعالیت‌های سیاسی در قبل‌ازانقلاب، در حوزه نویسندگی و ترجمه نیز فعالیت چشمگیری داشت، به‌گونه‌ای که در طول حیات 85 ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها کتاب و رمان و ترجمه 43 کتاب از آثار نویسندگان مشهور شد.

هنر داستان‌نویسی»، «دلداده‌ها»، «رؤیابه‌رویا»، «مادرم دو بار گریست»، «کج‌کلاه و کولی» و «خوش آمدی» از مهم‌ترین آثار این نویسنده معاصر کشورمان است.
ترجمه کتاب‌های «آرزوهای بزرگ»، «علامتچی» و «داستان دو شهر» از چارلز دیکنز، «طوفان» از ویلیام شکسپیر، «یک جفت چشم آبی»، «به‌دور از مردم شوریده» و «وجود گمنام» از توماس هاردی، «سرگذشت یک اسب» از لئو تولستوی، «میراث» از ماکسیم گورکی و ده‌ها کتاب دیگر ازجمله فعالیت‌های ابراهیم یونسی در حوزه ترجمه است.